Binnenland
KRO-NCRV

Sinterklaas steeds minder in etalages: 'Raakt een beetje op z'n retour'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Sinterklaas steeds minder in etalages: 'Raakt een beetje op z'n retour'

Wie een beetje om zich heen kijkt in de winkelstraat valt het op dat er één grote afwezige is: Sinterklaas. De goedheiligman was vroeger alomtegenwoordig, maar is inmiddels zowat uit het winkelbeeld verdwenen. Hoe komt dat? "Eigenlijk is het een beetje op z'n retour aan het raken", vertelt retaildeskundige Paul Moers bij Spraakmakers.

Oorzaken

"Je komt het niet of nauwelijks meer tegen", stelt Moers. De retaildeskundige legt uit wat daar de oorzaak van is. "De eerste reden is dat er de afgelopen jaren heel veel gedoe is rondom Zwarte Piet. Heel veel winkeliers denken: daar ga ik m’n handen niet aan branden", vertelt hij. Als tweede oorzaak noemt Moers de focus op de kerstperiode. "Die is zo bijzonder met al die lampjes en dat willen we volop gebruiken."

'Het geld is er gewoon niet'

En de derde reden? "De winkels hebben het de afgelopen jaren ongelooflijk moeilijk. Er wordt nauwelijks geld verdiend", aldus Moers. "En dan moeten ze eigenlijk allemaal nieuwe sinterklaasspullen kopen, omdat de oude Zwarte Pieten niet meer werken. Het geld is er gewoon niet, dus dan zien ze er maar helemaal van af."

Onbegrijpelijk

Het is voor Moers onbegrijpelijk. "Als je je winkeletalage heel mooi maakt, is dat ook leuk voor kinderen. Maar het is ook leuk en gezellig voor de mensen, ze voelen zich er goed bij. En iemand die zich goed voelt, koopt altijd meer."

Stukje cultuur

"Het is natuurlijk een bekend feest in Nederland, maar eigenlijk is het toch een beetje op zijn retour aan het raken", denkt Moers. De retaildeskundige vindt dat jammer, omdat er ook een stukje cultuur verloren gaat. "We doen er niets aan."

KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.

Ster advertentie
Ster advertentie