Binnenland
AVROTROS

Bejaarden gevaarlijk? Nee, jonge mannen zijn het probleem

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Bejaarden gevaarlijk? Nee, jonge mannen zijn het probleem

Een automobilist (84) reed afgelopen donderdag in Den Bosch bij het uitparkeren meerdere keren over een voorbijganger (83). Hoe verstandig is het als 65-plussers nog achter het stuur kruipen? In dr Kelder en Co een gesprek met verkeerspsycholoog dr. Gerard Tertoolen. “Niet de ouderen, maar juist de jongeren veroorzaken de meeste ongelukken.”

Steeds meer 65-plussers hebben een auto en gaan meer de weg op. Tegelijkertijd blijkt uit cijfers van 2018 dat maar liefst de helft van alle verkeersdoden 65-plusser is. Vanaf die leeftijd neemt ook het aantal ernstige ongelukken toe met een piek bij 80-plussers. Tijd om de regels voor deze bejaarde weggebruikers aan te scherpen?

“Vaak wordt oorzaak en gevolg een beetje door elkaar gehaald. Dat ouderen bij ongelukken betrokken raken, betekent niet dat ze ze allemaal ook veroorzaken”, zegt Tertoolen.

Jonge mannen het gevaarlijkst

“Als je echt percentueel gaat kijken naar waar de meeste ongelukken gebeuren dan zijn jongeren, en met name de beginnende bestuurders, de groep die echt veel meer ongelukken veroorzaken. En dat heeft dan vaak te maken met drugs, groepsdruk en hormonen”, zegt Tertoolen. “Als je dan mannen en vrouwen gaat vergelijken dan gaat het met name om jonge mannen die de meeste ongelukken veroorzaken.”

Volgens verkeerspsycholoog dr. Gerard Tertoolen moeten oudere automobilisten om te beginnen zwaarder worden gecontroleerd. Dat betekent concreet dat ze niet iedere vijf maar twee een keuring zouden moeten ondergaan.

Gerard Tertoolen

Ster advertentie
Ster advertentie