Binnenland
EO

Recordaantal klachten over anti-abortusreclame: ‘Het is heel erg op schuldgevoel’

foto: Nietnixproductions / Platform Zorg voor het Levenfoto: Nietnixproductions / Platform Zorg voor het Leven
  1. Nieuwschevron right
  2. Recordaantal klachten over anti-abortusreclame: ‘Het is heel erg op schuldgevoel’

De Reclame Code Commissie ontving deze week een recordaantal klachten over anti-abortusreclames van het Platform Zorg voor het Leven. “Het raakt me zo verschrikkelijk. Ik word er woedend van,” vat PvdA-lid en opiniemaker Julia Wouters de kritiek samen in Dit is de Dag.

De reclames leidden tot honderden klachten bij de Reclame Code Commissie en ook op sociale media leidde het tot verontwaardigde reacties zoals die van Julia Wouters. “Het gaat heel erg over opkomen voor iets, wat ten koste moet gaan van het lichaam waar het in zit. Het is heel erg op het schuldgevoel en wat je een kind aandoet als je het weg laat halen. Het vlakt alles waarom vrouwen zo’n hele moeilijke keus moeten maken in één klap uit.”

Ook theoloog Alain Verheij vindt dit geen thema waarop christenen zich zo zouden moeten profileren: “Ik hoor heel veel pijn in de getriggerdheid van de mensen die dit ongevraagd horen. Dan zou ik bij mezelf denken: misschien had ik die reclamespot dan anders of niet moeten uitzenden.”

Willeke Hoogendoorn is een van de vrouwen die in de reclamespot van Platform Zorg voor het Leven te zien is. “Ik vind het heel belangrijk om aandacht te hebben voor het ongeboren leven. Ik zie een baby, ongeboren leven als mens en ik vind dat het recht heeft op leven.” De pijn van mensen die boos zijn over de campagne is slechts één kant van het verhaal, vindt Hoogendoorn. In de huidige reclamecampagne op radio en tv wordt opgeroepen om de bekende slogan 'baas in eigen buik' van een andere kant te bekijken: 'vergeet het báásje in eigen buik niet.' "Het is een confronterende boodschap, dat besef ik. Maar het gaat om de beschermwaardigheid van het leven.”

Politieke boodschap

Theoloog Alain Verheij vindt dat er een verkeerde boodschap van de campagne uitgaat. “Het geeft de uitstraling van het christendom andermaal een conservatieve uiting. En eigenlijk zeg je al: die pijn van mensen nemen we voor lief omwille van bescherming van het ongeboren leven. Die rekensom is er eigenlijk gemaakt.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Bovendien voelt Verheij zich beetgenomen: “Dit is een politieke boodschap om de petitie te tekenen om de 24-grens voor abortus naar beneden te krijgen. Het is geen boodschap van hulp voor vrouwen.” In plaats van anti-abortus reclames pleit de theoloog daarom voor meer zichtbaarheid van hulp voor vrouwen of juist preventie van zwangerschap.

Volgens Willeke Hoogendoorn blijft de noodzaak bestaan om eens per jaar in te zetten op een campagne tegen abortus: “De alternatieven voor vrouwen worden niet altijd besproken. Dat dwingt ons in de situatie om elke vrouw te laten weten dat er een alternatieve mogelijkheid is. Het liefst zou ik deze spot niet maken. Ik zou wensen dat we in Nederland de beschermwaardigheid van het leven zo hoog zouden hebben staan dat deze spot niet nodig zou zijn. Dat is mijn droom.”

Luister het hele gesprek terug:

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie