Binnenland
BNNVARA

Amsterdam lanceert campagne tegen huiselijk geweld rondom kerst: 'Misbruik is geen liefde'

foto: Unsplashfoto: Unsplash
  1. Nieuwschevron right
  2. Amsterdam lanceert campagne tegen huiselijk geweld rondom kerst: 'Misbruik is geen liefde'

In Nederland worden jaarlijks 1,3 miljoen mensen van zestien jaar en ouder slachtoffer van huiselijk geweld. Vooral vrouwen zijn het slachtoffer, soms tot de dood erop volgt. De gemeente Amsterdam start een nieuwe campagne tegen huiselijk geweld. Dat deze campagne rondom kerst gelanceerd wordt, heeft een reden vertelt PvdA-gemeenteraadslid Fatihya Abdi. "We zien dat dan het aantal meldingen toeneemt", vertelt ze in De Nieuws BV.

Zes jaar lang zat zangeres Dylisa in een heftige relatie waar ze mishandeld werd. "Hij gebruikte mij als boksbal en het werd steeds erger." Destijds zag ze de red flags van haar relatie niet. "Ik dacht dat dit liefde was, maar dat was het totaal niet." Toen na de zoveelste mishandeling de relatie zijn kookpunt bereikte, besloot Dylisa er een punt achter te zetten. "Ik heb een hele week platgelegen, in een zware breakdown." Na die week schreef ze het nummer Superwoman, waarin ze haar ervaringen verwerkte.

'Aantal meldingen rondom kerst stijgt'

Abdi heeft in Amsterdam aangedrongen op een campagne over huiselijk geweld, speciaal rondom de feestdagen. "We zien dat dan het aantal meldingen enorm toeneemt." Het gemeenteraadslid vertelt dat voordat een melding gemaakt wordt, daar gemiddeld 360 geweldsincidenten aan vooraf gaan. "Dat laat zien hoe hardnekkig en ingewikkeld het is voor slachtoffers om iets te doen."

Met de campagne hoopt Abdi dat mensen zich realiseren dat huiselijk geweld niet normaal is. "Misbruik is geen liefde, dat willen we tegen de vrouwen zeggen." Maar Abdi hoopt ook bewustwording te creëren bij omstanders, familie en vrienden. "Bevraag gedrag. Mensen denken vaak: 'het is een relatie, die is privé, daar wil ik me niet mee bemoeien', maar blijf bevragen."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Luisteren, doorvragen en niet oordelen

Volgens Abdi is het belangrijkste wat mensen rondom het slachtoffer kunnen doen, een luisterend oor bieden. En dan is het belangrijk om geen oordeel te hebben. "Want dat zorgt ervoor dat mensen iets niet willen delen." Verder hoopt het raadslid dat vrienden en familie door blijven vragen en slachtoffers een spiegel voor kunnen houden. "Veel slachtoffers hebben hulp van buitenaf nodig om te beseffen dat dit niet normaal is."

De omgeving van Dylisa maakte zich destijds ook zorgen. Zo spraken vriendinnen haar aan, maar niet zonder oordelen. "Ze zeiden dat ik bij hem weg moest, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, je wordt ook beoordeeld op een bepaalde manier." Dylisa vindt het belangrijk dat ze dezelfde openheid van mensen terugkrijgt die ze geeft. "Praat niet alleen vanuit jouw perspectief."

'Weggaan is de gevaarlijkste periode'

Als vrouwen op het punt komen dat ze besluiten hun gewelddadige partner te verlaten, dan komen ze volgens Abid in 'een gevaarlijke periode' terecht. "Als jij met iemand bent die jou ziet als zijn bezit, dan zien we uit onderzoek en ervaringen dat dat een hele gevaarlijke periode is. Je kunt niet zomaar weg." Daarom is het vroeg ingrijpen van familie en vrienden volgens het raadslid ook zo belangrijk. "Als je hoort dat iemand constant geïsoleerd en vernederd wordt, dan moeten bij jou alle alarmbellen afgaan."

Landelijke campagne

In het voorjaar komt er ook een landelijke campagne. Een goed idee, volgens Abdi. "Het is belangrijk hier aandacht voor te blijven vragen. Huiselijk geweld is niet altijd zichtbaar, maar het is wel de meest voorkomende vorm van geweld. We moeten duidelijk maken aan iedereen die in deze situatie zit dat je hulp kunt krijgen en dat dit niet jouw leven hoeft te zijn."

De campagne van de gemeente Amsterdam heet 'Is dit liefde?'. Twijfel je aan iemands gedrag?Op de website van de campagne staan tips, alarmsignalen en een hulplijn die gebeld kan worden.

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, en Facebook.

Ster advertentie
Ster advertentie