Binnenland

De opgewonden journalist en de ongeïnformeerde burger

AVROTROS
foto: CCfoto: CC
  1. Nieuwschevron right
  2. De opgewonden journalist en de ongeïnformeerde burger

Aan het einde van het jaar kán het programma dat haar bestaansrecht ontleent aan hypes en hysterie niet anders dan een deskundig doctor uit te nodigen om de proefballonnen, nepnieuwtjes en trending topics van 2018 door te prikken. Was de aandacht voor blokkeer-Friezen en de dividendbelasting terecht of worden journalisten alleen opgewonden van issues waar een felle voor - en tegenstand gegarandeerd is?

{podcast audio="71615" caption="#85 Opwinding en onwetendheid: de hypes van het jaar" }

Goed nieuws is geen nieuws, weet u, en professor Vliegenthart weet het ook. Vol overgave gaan zowel media als consumenten los op identitaire issues zoals Zwarte Piet. De media speelt zeker een rol, maar om te zeggen dat het publiek alleen door de media wordt opgejaagd is te eenvoudig, vindt Vliegenthart. Daarnaast is volgens hem de felheid waarmee mensen in het nieuws komen niet representatief voor het grote deel van de bevolking. “De bevolking is veel genuanceerder.” Maarten Boudry, wetenschapsfilosoof te Gent, vult daarop aan dat bewezen is dat de blootstelling aan die felheid wel degelijk invloed heeft op ons denken en ons gevoel over heikele kwesties. Een sneeuwbal-effect dus, waar we volgens beide wetenschappers voor moeten waken.

Oliebollen

Fake news? Daar hebben we volgens Vliegenthart in Nederland amper last van. Wel van te weinig geïnformeerd zijn, volgens uw presentator en zijn tafelgasten. De conclusie? Een klein groepje mensen bepaalt de headlines en tafelschikking, met weinig positieve uitspraken en een sneeuwbaleffect tot gevolg. Een genuanceerde overdenking voor het journaille, boven de zwart-wit kapot-gerecenseerde oliebollen van het AD.

Ster advertentie
Ster advertentie