Binnenland

Foutje, bedankt! Zo bedenk je een goede reclameslogan

KRO-NCRV
foto: YouTube/REAALfoto: YouTube/REAAL
  1. Nieuwschevron right
  2. Foutje, bedankt! Zo bedenk je een goede reclameslogan

'Bedenk goed, wat je met je laatste Rolo doet' of 'Melk, de witte motor.' Veel mensen vinden reclame een vervelende onderbreking, maar toch zijn er talloze slogans die voor altijd in ons geheugen zitten. Zo maak je zelf een ijzersterke slogan.

Jaap Toorenaar is de bedenker van succesvolle slogans als 'Een beter milieu begint bij jezelf' én 'De maatschappij. Dat ben jij.' In zijn nieuwe boek Hoe verzinnen ze het? spreekt hij met vijftig reclamemakers over de totstandkoming van slimme slogans.

Ongebruikelijke woorden

Als je een slogan wil bedenken die blijft hangen, dan moet je volgens Toorenaar wegblijven van alledaagse woorden. ''Er zijn honderd slagzinnen waar het woord 'genieten' in voorkomt, maar die herinnert niemand zich. Er is één slagzin waar het woord 'rund' en 'stunt' in voorkomt. Die kent iedereen.'' Als je een oneliner wil voortbrengen die succes heeft, dan moet je volgens Toorenaar wegblijven bij clichés.

Makkelijk over te nemen

Hoe weet je nou welk woord werkt? Volgens Toorenaar moet een goede slogan makkelijk over te nemen zijn. Bijvoorbeeld de leus 'foutje, bedankt'. Deze zin komt uit een fameuze reclamecampagne van Reaal uit de jaren negentig. Deze zin staat op nummer één als meest overgenomen reclamezinnen in de Nederlandse taal. ''Iedereen maakt wel eens een foutje, dus het is makkelijk over te nemen.''

Op nummer twee in de lijst van overgenomen reclamewoorden staat het zelfverzonnen woord 'goeiemoggel'. ''Je moet er voor zorgen dat een woord van jouw wordt. Zoals dat bij ‘rund’ en ‘stunt’ is gebeurd en bij 'goedmoggel.' Algemene termen als 'lekker' en 'genieten' zullen nooit exclusief aan jouw campagne toebehoren.

Het enige kritiekpunt bij bijvoorbeeld de succesvolle reclameslogan als 'foutje bedankt' is, dat ze in de loop der jaren niet meer aan het bedrijf worden gekoppeld. Wie weet na al die jaren nog van welk bedrijf het woord 'goeiemoggel' is? (KPN) ''Op deze manier zijn slogans als 'De Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker', sterker. Dan weet je volgens Toorennaar nog precies wie het zei en waarom.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Hóe belangrijker dan wát

Tot slot denkt Toorenaar dat je niet te lang na moet denken over wát je wilt zeggen, maar vooral hóe je het wil zeggen en hoe je dat in beeld brengt. Daarbij zijn de beste slogans niet per definitie kort. Een vooroorlogse slogan die onze grootouders allemaal kenden, was zelfs uitgesproken lang. 'Laat niet als dank voor ’t aangenaam verpozen de eigenaar van ’t bos de schillen en de dozen.'

Ster advertentie
Ster advertentie