Binnenland
WNL

Groningen Airport komt met eerste ‘ground power unit’ op waterstof: ‘Schiphol heeft ook belangstelling’

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Groningen Airport komt met eerste ‘ground power unit’ op waterstof: ‘Schiphol heeft ook belangstelling’

Op Groningen Airport wordt de eerste ‘ground power unit’ op waterstof gebruikt. Meerdere luchthavens in Nederland en het buitenland hebben belangstelling voor zo’n karretje. Daarmee wordt een vliegtuig voorzien van stroom, maar dan op een duurzame manier. “Er zitten elementen in die ervoor zorgen dat deze eigenlijk geen uitstoot heeft”, vertelt directeur van Groningen Airport Meiltje de Groot in WNL-radioprogramma Sven op 1.

Hiermee wil De Groot Groningen Airport de eerste waterstofluchthaven van Europa maken. Het karretje stoot niks uit; geen Co2, stikstof en fijnstof. “Dat is uiteindelijk de toekomst en dat is een groot probleem op veel luchthavens ter wereld”, vertelt de directeur.

Momenteel worden er dieselaggregaten gebruikt op luchthavens, vertelt De Groot. Zo denkt ze dat er op Schiphol Airport 200 stuks staan. “Die diesel moet vervangen worden door waterstof.”

‘Elke seconde telt’

Naast de dieselaggregaten worden er ook elektrische karretjes gebruikt, maar de waterstofvarianten zijn volgens De Groot nog een stuk efficiënter. “Elektrische moeten snel weer worden opgeladen. Dat kost veel tijd, dus het is beter om het via waterstof te doen, dat gaat een stuk sneller.” Dat zou op een luchthaven als Schiphol, waar een vliegtuig na landing weer snel weg moet, erg handig. “Elke seconde telt”, vertelt De Groot.

Precies ontworpen zoals de dieselmodellen

Die elektrische karretjes worden helemaal niet zo goed gebruikt, omdat ze er anders uitzien dan de dieselaggregaten. “Mensen zijn gewoontedieren en maken graag gebruik van iets waarvan ze weten dat het werkt en waar ze weten waar de knoppen zitten.” Daarom is het karretje precies ontworpen zoals de dieselmodellen. “Het is een ombouw. Alles is eruit gehaald en er is nieuw spul in gezet op waterstof, maar de knoppen en de stekkers zitten allemaal op dezelfde plek.”

De Groot vertelt: “Het mooie hiervan is dat als je kijkt naar de uitstoot, dat ongeveer 10 procent van de uitstoot in de luchtvaart wordt veroorzaakt door die aggregaten die op de grond draaien. Als je dit dus zou veranderen heb je al 10 procent minder uitstoot.”

Interesse bij andere luchthavens

Naast dat er in Groningen wordt gewerkt aan de verduurzaming, hebben ook andere luchthavens interesse in de ‘ground power unit’. Volgens De Groot wordt er nu gekeken hoe het verder kan worden opgeschaald, zodat het ook aan andere grotere luchthavens ter beschikking kan worden gesteld, of kan worden verkocht.

“Wij denken dat er bij luchthavens in Nederland én in het buitenland belangstelling is om dit verder op te gaan schalen”, vertelt De Groot. Tot dusver is er met drie luchthavens gesproken, waarvan één in Nederland en twee in het buitenland. Of Schiphol er daar één van is, dat wil De Groot niet vertellen, maar “Schiphol heeft ook belangstelling hiervoor”, zegt ze.

Meiltje de Groot (Groningen Airport-directeur) over vliegen op waterstof en de toekomst van regionale luchthavens (1 juni 2023) - Sven op 1

Luister Sven in je favoriete podcast-app

Wil je Sven op 1 iedere dag in je favoriete podcast-app luisteren?
Abonneer je dan hier op de Sven op 1 podcast.

Ster advertentie
Ster advertentie