Binnenland
KRO-NCRV

Statiegeldflesjes inleveren: kwestie van mentaliteit of verantwoordelijkheid bedrijven?

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Statiegeldflesjes inleveren: kwestie van mentaliteit of verantwoordelijkheid bedrijven?

Maar zestig procent van de kleine, plastic statiegeldflesjes wordt ingeleverd en dat is ver onder de doelstelling. Rob Buurman van Recycling Network Benelux zegt bij Spraakmakers dat dit niet de schuld is van de consument, maar van de bedrijven.

Video niet beschikbaar

In de zakken van het bedrijfsleven

Het was een politieke overwinning van milieu-organisaties toen het statiegeldsysteem ook voor kleine flesjes (en later blikjes) werd verplicht. Maar de bedrijven die het systeem moeten uitvoeren, hebben weinig motivatie om dit goed te doen, zegt hij. "Al het geld dat niet via statiegeld wordt uitbetaald aan de consument, blijft in de zakken van het bedrijfsleven."

Meer inleverpunten

Buurman vindt dat er meer inleverpunten moeten komen en dat het gemakkelijker gemaakt moet worden voor consumenten om ook de kleine flesjes in te leveren. Bij petflessen wordt 90 procent van de flessen weer ingeleverd en volgens hem is het een kwestie van motivatie om dit ook voor de kleine flesjes voor elkaar te krijgen. "Het bedrijfsleven kán een systeem opzetten dat deze doelstellingen gewoon haalt."

On the go

Hester Klein Lankhorst is als directeur van het Afvalfonds Verpakkingen namens het bedrijfsleven verantwoordelijk voor dit systeem. Waar mensen de grote flessen altijd naar de supermarkt brengen, lijkt dit voor kleine flesjes en blikjes dus niet te werken. "Kleine flesjes worden meer on the go gebruikt."

De inleverpunten moeten dus beter aansluiten bij de manier waarop mensen kleine flesjes en blikjes gebruiken. "We hebben 28.000 inzamelpunten, maar misschien moeten we het op andere plekken en op andere manieren inzamelen. We moeten beter kijken hoe het on the go kan, op festivals maar bijvoorbeeld ook op scholen zijn we bezig."

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie