Naar homepage
Binnenland

80 procent van de chauffeurs maakt zich zorgen over veiligheid met hitte
KRO-NCRV

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 80 procent van de chauffeurs maakt zich zorgen over veiligheid met hitte

Uit een enquête onder vrachtwagenchauffeurs gehouden door CNV, blijkt dat 80 procent van de ondervraagden de nacht wel eens doorbrengt in een té hete cabine. Als gevolg hiervan kunnen ze zich minder goed concentreren op de weg. Chauffeur Aschwin Cannoo: "Je zit echt in een roes achter het stuur als je twee, drie weken slecht slaapt".

De hittegolf mag hier in Nederland dan wel voorbij zijn, voor vrachtwagenchauffeurs is het meerdere maanden per jaar heet, omdat zij ook door landen als Spanje en Italië rijden. Veel chauffeurs rijden 's nachts en moeten overdag bijslapen en de meerderheid van de chauffeurs doet dit dus in een cabine zonder stand-airco. Cannoo: "Je ligt in een hokje van twee bij twee boven het motorblok van 90 graden. Die koelt niet meer af. Het wordt soms boven de zestig graden".

Cannoo lobbyt als jaren voor een verplichte stand-airco in alle vrachtwagens. Zo kunnen de chauffeurs als de truck stilstaat, in koelte rusten.

Meer ongevallen bij hitte

Uit Duits onderzoek blijkt dat er tijdens een hittegolf 31 procent meer zware ongevallen gebeuren en dat verbaast hem niets. "Wat dacht je van al die kentekenplaten van lidstaten die zonder airco rijden? Die moeten ook geconcentreerd rijden, maar zitten zes tot zeven maanden in hete temperaturen."

Kwestie van geld

Tjitze van Rijssel van CNV, onderhandelaar namens de transportsector, wil dat er in de nieuwe cao (waarover dit najaar wordt onderhandeld) vaste afspraken worden gemaakt: een verplichte stand-airco in vrachtwagens en een verbod op het slapen in vrachtwagens zonder airco.

Een stand-airco kost zo’n tweeduizend euro en dat hebben veel werkgevers er niet voor over. "Werkgevers zeggen dat het niet in het beleid van de onderneming past. Met andere woorden: het kost teveel geld."

Volgens Van Rijssel zouden de werkgevers beter moeten onderhandelen met opdrachtgevers omdat de marges in de transport nu zo klein zijn, dat zelfs deze belangrijken eisen van de werknemer met betrekking tot welzijn en veiligheid niet kunnen worden ingewilligd.

Europees verbod

"Uiteindelijk willen we een Europees verbod op het doorbrengen van de nacht in de cabine als daar geen stand-airco en standkachel in zit," zegt Van Rijssel, "maar om zoiets in Europees verband te regelen kost heel veel tijd." Daarom wil hij dichtbij beginnen: met nieuwe cao-afspraken en een wettelijk verbod in Nederland.

Ster advertentie
Ster advertentie