25 jaar Radar: 'Radar gaf de macht terug aan de consument'
- Nieuws
- 25 jaar Radar: 'Radar gaf de macht terug aan de consument'
Het consumentenprogramma Radar van de AVROTROS bestaat 25 jaar. Het programma staat ononderbroken in de top 20 van best bekeken programma’s. "Radar gaf de macht terug aan de consument", zegt Bero Beyer in Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Het succes van het programma verklaart hij mede doordat consumentenonderwerpen 'dicht bij mensen' staat. "We zijn de laatste jaren alleen maar meer consument geworden. Radar voelt voor veel mensen als een programma dat voor hen opkomt."
Woekerpolissen
Eén van de belangrijkste onderwerpen van het programma door de jaren heen, is de aandacht die ze hadden voor 'woekerpolissen', vindt Vrij Nederland-hoofdredacteur Ward Wijndelts. Terwijl specialisten zeiden dat dit soort discutabele polissen wettelijk gewoon toegestaan waren, bleef Radar er aandacht aan besteden omdat het ethisch gezien discutabele polissen waren. "Het is ontzettend belangrijk dat Radar hier op bleef hameren."
Ook gaf Radar voorlichting, bijvoorbeeld over het ontbreken van een garantieperiode voor producten van Alibaba (nu AliExpress) omdat zij dit niet wettelijk verplicht zijn op de Nederlandse markt. "Het maakt mensen mondiger en bewuster."
Antoinette Hertsenberg
Antoinette Hertsenberg is al vijfentwintig jaar het gezicht van Radar. Ze bedacht de titel van het programma én ook termen als 'woekerpolis'. Van der Wel: "Het is bijzonder dat zij het al zo lang presenteert. De meeste programma’s hebben in die tijd al wel een wissel van presentator gehad." Van der Wel hoopt dat Hertsenberg nog lang blijft staan op de maandagavond.
Het Mediaforum met Ward Wijndelts en Elger van der Wel