Binnenland
AVROTROS

Steeds meer onbevoegde leraren voor de klas: 'Alsof je mensen zonder rijbewijs solo de weg op laat gaan'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Steeds meer onbevoegde leraren voor de klas: 'Alsof je mensen zonder rijbewijs solo de weg op laat gaan'

Er staan steeds meer onbevoegde leraren voor de klas. Om het gebrek aan docenten op te vangen, moeten scholen vaker noodgrepen uitvoeren. Sommigen vinden dit een verloedering van de educatie, anderen pleiten er juist voor dat dit het onderwijs een stuk beter kan maken.

"Onbevoegd is dat je de papieren niet hebt," zegt Marcel van Herpen, pedagoog en schrijver, "Zoals je je rijbewijs niet kunt hebben, en toch goed kunt rijden."

Maar liever een onbevoegde leraar, dan geen leraar, toch? Van Herpen begrijpt dat de situatie soms zo prangend kan zijn, dat dat het uitgangspunt van scholen is geworden. "Ik snap dat je de uitval wilt inlopen," legt hij uit, "En er zijn vast veel onbevoegden met geweldige affiniteit. Maar dat we als land in deze staat terecht zijn gekomen. Dat is kwalitatief zeer pijnlijk."

Papiertje maakt niet uit

Robin de Kok is zo'n 'onbevoegd' persoon. Zij is begonnen met de Pabo, daarna gestopt. Toen ze het verkorte traject is ingegaan om onderwijsassistent te worden, kwam ze al snel alleen voor de klas te staan. "Ik was daar heel blij mee", legt De Kok uit, "Voor de klas staan is wat ik het liefste wil. Voor mij maakt dat niet uit of ik een papiertje heb of niet. En ik denk voor de kinderen ook niet."

De vijfde dag

Mirjam Leinders, bestuurder van zestien scholen in Amsterdam Noord, is groot voorstander van een andere invulling van het onderwijs. "We zijn begonnen met een pilot," legt ze uit, "Waar vakprofessionals een dagdeel komen lesgeven op school." Dit is een aanvulling op het curriculum van het onderwijs. "Tijdens een les van een docent van Wetenschap & Techniek, kunnen leerlingen rekensommen en begrijpend lezen toepassen op de stof. Daarom is deze aanvulling zo kansrijk. Het anders organiseren van onderwijs is niet meer los te zien van hoe we naar onderwijs moeten kijken."

Marcel van Herpen, pedagoog, onderschrijft dit. "Er zijn heel veel mensen buiten het onderwijs die een bijdrage kunnen leveren", zegt hij. "Maar je moet niet het ene gat vullen, als daar een ander gat door ontstaat."

Intrinsieke motivatie

Natuurlijk zal een loonsverhoging helpen, zegt Van Herpen, maar het mag niet alleen over geld gaan. "We moeten de kinderen veel gemotiveerder naar school krijgen", legt hij uit, "Op die manier raken leraren ook weer gemotiveerder."

Volgens Van Herpen zal het toenemen van de motivatie de werkdruk verlagen. "Het is belangrijk dat het beroep van de leraar weer in een ander daglicht besproken kan gaan worden."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie