Naar homepage
Binnenland

Een dagje dierentuin of museum? Dat is fors duurder geworden
NOS

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Een dagje dierentuin of museum? Dat is fors duurder geworden

Wie deze zomer een museum of dierentuin bezoekt, moet fors meer betalen dan vijf jaar geleden. Sinds juli 2014 zijn de toegangsprijzen gestegen met gemiddeld 17 procent. In diezelfde periode was de gemiddelde prijsstijging in Nederland zo'n 7 procent.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Ook de toegangsprijzen voor bijvoorbeeld bioscopen, theaters en concerten stegen bovengemiddeld, met 10 tot 14 procent.

Bij een dagje uit horen verder zaken als eten en drinken, parkeren en (openbaar) vervoer. Ook daar heeft het CBS naar gekeken. Opvallend is dat de parkeertarieven sinds 2014 stegen met 16 procent. Ook voor snacks moet de bezoeker of toerist de portemonnee trekken, met een prijsstijging van 15 procent. Brandstof werd wel goedkoper: de prijs van benzine daalde met 4 procent, van diesel met 5 procent.

Waarom lopen bijvoorbeeld de dierentuinen zo uit de pas met de gemiddelde stijging van consumentenprijzen? "Behalve de btw-verhoging investeren dierentuinen ook veel in nieuwe, grotere verblijven voor de dieren", zegt Lisette de Ruigh namens dierentuinen als De Apenheul, Blijdorp, Artis, Ouwehands Dierenpark en Safaripark Beekse Bergen.

Marktwerking

Ook verduurzaming draagt volgens haar bij aan de prijsstijging. "Daar zijn we als dierentuinen ook mee bezig, met zonnepanelen en andere nieuwe technieken. Wij willen onze bezoekers liefde en respect bijbrengen voor de natuur. Dat allemaal kost gewoon heel veel geld en dat moet toch worden terugverdiend."

De Consumentenbond krijgt naar eigen zeggen geen klachten over de gestegen prijzen van musea en dierentuinen. "Als mensen bereid zijn dit te betalen, is het gewoon een kwestie van marktwerking. Het is bovendien geen primaire levensbehoefte", zegt een woordvoerder.

Ster advertentie
Ster advertentie