Binnenland
EO

'Een werkweek van 30 uur moet de norm worden'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Een werkweek van 30 uur moet de norm worden'

Daarvoor pleit de nieuwe voorzitter van vakbond CNV Piet Fortuin. Dit zou moeten zorgen voor een betere balans tussen werk, privé en mantelzorg, én de afname van werkstress. Hier vertelde hij over in Dit is de Dag.

"We zien veel werkstress, zeker 50 procent van de mensen geeft aan dat ze daar last van hebben. We zien ook veel burn-outs, de maatschappelijke kosten daarvan zijn meer dan 2,5 miljard euro per jaar. Het is tijd om met elkaar het debat te gaan voeren om korter te gaan werken en daarmee tegemoet te komen aan de welzijnskant van werk", aldus de voorzitter van de vakbond CNV.

Van 48 naar 36 uur lukte ook

We hoeven niet bang te zijn dat we in die dertig uur dan harder moeten gaan werken volgens Fortuin. "Historisch gezien komen we van een 48-urige werkweek, die ging naar 40, 38 en naar 36 uur. Op dit moment worden er in een aantal bedrijven discussies gevoerd over verdere arbeidsduurverkorting."
Ondernemer en publicist Aylin Bilic is kritisch op het plan. "Het is maar de vraag of je burn-outklachten gaat voorkomen met een 30-urige werkweek. Bij burn-outklachten past juist een andere manier van werken. Het is ook heel individueel, de een vindt het helemaal niet erg om in de weekenden en avonduren beschikbaar te zijn, bijvoorbeeld per mail. En een ander krijgt daar stress van."

Heel romantisch

"Het is toch heel vreemd dat veel vrouwen twee of drie dagen werken en hun man vijf? Laten we allebei 30 uur gaan werken", aldus vakbondsvoorzitter Piet Fortuin.
"Het klinkt allemaal heel romantisch", zegt Bilic. "Maar werk en privébalans zit voor een deel ook thuis. Daar moet je goede afspraken maken over de verdeling. Gemiddeld werkt een vrouw 26 uur en een man 36 uur in Nederland. Het enige voordeel van dit plan is dat vrouwen vier uur meer gaan werken. Maar ik denk dat geen enkel beursgenoteerd bedrijf dit leuk gaat vinden."

Een werkweek van 30 uur moet de norm worden

Ster advertentie
Ster advertentie