Naar homepage
Binnenland

Vliegen zonder schaamte! Kan vliegen ooit duurzaam?

foto: TU Delftfoto: TU Delft
  1. Nieuwschevron right
  2. Vliegen zonder schaamte! Kan vliegen ooit duurzaam?

Een energiezuiniger vliegtuig zou een uitkomst zijn voor veel mensen die last hebben van vliegschaamte. De eerste modellen worden getest, maar we zijn er nog lang niet. In Vroege Vogels vertelt Henri Werij, hoogleraar en decaan luchtvaarttechniek aan de TU Delft, over zijn persoonlijke missie: zorgen dat de hele wereld in de toekomst klimaatneutraal vliegt.

Duurzaam vliegen

Op een vliegbasis in Duitsland is deze zomer een schaalmodel van een vliegtuig getest, die veel energiezuiniger is dan de huidige toestellen. Deze Flying-V moet door zijn aerodynamische vorm en het verminderde gewicht zo’n 20% minder brandstof gebruiken dan het meest geavanceerde vliegtuig dat nu bestaat. Het is een eerste stapje om de luchtvaart te verduurzamen.

Energiezuiniger, maar meer uitstoot

Volgens Werij is er in de luchtvaart de komende jaren een duurzame revolutie nodig. Weliswaar is het vliegtuig is de afgelopen vijftig jaar efficiënter geworden. Zo zijn de motoren energiezuiniger geworden en is de aerodynamica van de toestellen verbeterd. Maar de groei van het aantal kilometers per passagier is veel groter dan de afname van de uitstoot per passagier.

We vliegen zo veel dat dit met innovaties niet meer bij te benen is. Zo verdubbelt het aantal vliegkilometers elke vijftien jaar. "Zo'n 2 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot komt momenteel van de luchtvaart en dat kan alleen maar meer worden", aldus Werij.

Duurzaam vliegen

De Nederlandse luchtvaart mag in 2070 geen broeikasgassen meer uitstoten. In 2050 moet de CO2-uitstoot gehalveerd zijn ten opzichte van 2005. Dat staat althans in de luchtvaartnota van minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Verder moet in 2030 14% van alle in Nederland getankte vliegtuigbrandstof duurzaam zijn. In 2050 is dat alle brandstof. Tenslotte moet Nederland in 2030 horen bij de internationale koplopers op het gebied van hybride en elektrisch vliegen.

Hoe halen we deze doelen?

Volgens Werij moeten we het vliegtuig opnieuw uitvinden. Hij denkt dat elektrisch vliegen alleen zal lukken op de korte afstanden, met kleine vliegtuigen en weinig passagiers.

Voor de lange afstanden zou de batterij, die je nodig hebt, zo groot worden dat het te zwaar wordt voor het toestel. Veel meer ziet hij toekomst in waterstof als energiedrager. In de lucht moet de waterstof via brandstofcellen omgezet worden in elektriciteit.

De Flying-V

Dinsdag presenteert de TU Delft de testresultaten van het energiezuinige langeafstandsvliegtuig de Flying-V. Het eerste concept is ontstaan bij vliegtuigbouwer Airbus. De TU Delft heeft het toestel doorontwikkeld. De aerodynamische vorm van het vliegtuig (de V-vorm), en verminderde gewicht zou er tot 20% minder brandstof worden verbruikt ten opzichte van het meest geavanceerde vliegtuig dat momenteel rondvliegt wereldwijd.


Vroege Vogels: iedere zondagochtend van 07.00 tot 10.00 uur.

Vroege Vogels is hét programma over natuur en milieu. Op zondagochtend te beluisteren op NPO Radio 1 en vrijdagavond te zien op NPO 2. Like Vroege Vogels op Facebook of volg het programma op Twitter of Instagram.

Ster advertentie
Ster advertentie