Binnenland

Reisbrancheorganisatie ANVR sleept Schiphol voor de rechter
NTRNOS

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Reisbrancheorganisatie ANVR sleept Schiphol voor de rechter

Lange wachtrijen, gemiste en geannuleerde vluchten: het is al langere tijd chaos op Schiphol. De luchthaven kondigt vanavond aan hoe zij de zomerdrukte willen aanpakken en een van de maatregelen is het schrappen van vluchten. Reisbrancheorganisatie ANVR maakte vandaag bekend dat zij Schiphol voor de rechter slepen. Zij willen de geleden schade als gevolg van deze chaos op de luchthaven op Schiphol verhalen en zijn bang voor de gevolgen van de reisbureaus.

Schiphol voor de rechter gesleept door reisbrancheorganisatie ANVR

“Ik vind het nogal een bruut middel om al brancheorganisatie te gebruiken”, vertelt Elske Doets, CEO van Doets Reizen, in Nieuws & Co. Ze vraagt zich of dit wel de juiste oplossing is om te nemen als branche.

Branche

Als Schiphol vluchten schrapt, voelen de reisorganisaties die gevolgen snel. “Als reisorganisatie hebben we een heel arrangement daaraan geplakt. Zoals accommodatie en vervoer. Conform de wet reisovereenkomst zijn wij verantwoordelijk. Dat is nu hetgeen waarom de ANVR zo boos is.”

Toch denkt ze dat een rechtszaak niet de beste uitkomst is. “Ik vind het nogal ernstig als je met een dagvaarding dreigt”, vertelt Doets. “Het is ook weer een teken dat wij als reiswereld wederom niet serieus genomen worden. Ik vind toch dat we hand in eigen boezem moeten steken. Op het moment dat er weer gereisd kan worden, gaan we als een stelletje opportunistische cowboys aan de slag gaan. Dan snij je dus jezelf in de vingers, want je kan niet meer droge ogen ook heel goedkoop mensen in een vliegtuig stoppen. Dat werk niet meer. We moeten kijken naar andere oplossingen wat mij betreft.”

Emotie

“Niemand is hier bij gebaat, vooral de passagier niet. Die hebben een enorme vakantie-emotie. Die hebben twee niet kunnen doen wat ze wilden doen. Nu wordt dat weer voor een deel door hun neus geboord. Ik denk dat dialoog en openheid belangrijk zijn, ook vanuit Schiphol. Dit wisten ze al een tijdje en hadden ze al veel eerder moeten communiceren. We moeten nu vooral met elkaar samenwerken. Luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, reissector, overheid, milieuorganisaties en consumenten moeten kijken hoe we het reizen van de toekomst mogelijk gaan maken.”

Toekomst

“Als je kijkt naar vliegen, vliegen is een tak van sport die nog volledig onbelast is qua belastingen, accijns, maar er wordt helemaal niet gekeken naar milieueffecten. Dat moet in geprijsd worden. Mensen worden laag betaald, het gevolg daarvan zie je nu ontstaan op Schiphol. Mensen waar daar niet meer werken. We zullen breder moeten gaan naar winst, maar we moeten gaan kijken naar ‘planet and people’. We moeten ervoor zorgen dat de mensen die er werken, gewaardeerd worden en dat je ook het milieu mee gaat nemen in alles. Dan pas kan je aan een toekomstbestendig gebeuren gaan werken.”

Dat zou betekenen dat het reizen wel een stuk duurder zal worden en dat misschien niet iedereen meer kan reizen. “Ja, maar moet je als mens jouw eigen egoïsme voorop zetten. Dat jij die vakantie heb verdiend. Of wil jij in de toekomst een leefbare planeet behouden voor jouw kinderen en kleinkinderen. Dat is de vraag die we ons moeten stellen”, legt Doets uit. “We moeten reizen eigenlijk weer specialer maken. Dat we bewuster gaan reizen, dat bewuster ga je automatisch doen als het duurder wordt. Je krijgt nu waar voor je geld als je voor enkele tientjes of enkele honderden euro’s gaat vliegen. Dan kun je ook amper comfort verwachten.”

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie