Binnenland

Column | Is het 'passend onderwijs' in Nederland mislukt?

foto: Pixabayfoto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Column | Is het 'passend onderwijs' in Nederland mislukt?

Sinds 2014 mogen kinderen met een handicap als het syndroom van Down, zware dyslexie of ADHD het reguliere onderwijs volgen. Veel docenten slaan alarm: er is te weinig tijd om ze goed te kunnen helpen. Het debatprogramma Kwesties stelt daarom vanavond de vraag: is het 'passend onderwijs' in Nederland mislukt? Ook gastcolumnist Hülya Cigdem maakt zich zorgen.

Het was een drama in huize Evgin in Tilburg. Het gezin met drie kinderen had een hoog aangeschreven basisschool gekozen voor hun jongste dochter. Dat zou goed zijn voor haar toekomst.

De school dacht er anders over.

Het wilde maar niet vlotten met hun kind, kreeg de moeder te horen. Ze kreeg twee opties: extra geld vragen bij de overheid of desnoods overstappen naar speciaal onderwijs.

Om dat te staven had de school een dyslexie-test afgenomen bij het kind. Woedend was ze over de schending van haar rechten. Hoe durfde de school zoiets achter haar rug om te organiseren? Ze was daar om de haverklap. Was het zo moeilijk haar te informeren?

Haar vertrouwen was beschaamd. Het ging de school niet zozeer om haar kind, maar om dat extra geld in het rugzakje en zo hoog mogelijke cito-scores. Kinderen met lage punten moesten eruit. Daar was ze van overtuigd.

Haar dochter zou het stempel zorgenkind krijgen. Anderen zouden ervan profiteren. Zo ging dat geregeld, las ze in kranten. Scholen gaven dat budget uit aan bijvoorbeeld een extra leerkracht. Niet over de rug van haar dochter.

Elke dag hield ze liefdevol maar streng haar dochter bij de les tijdens haar huiswerk. Dankzij de grote inspanningen van haar moeder kon ze in het reguliere onderwijs blijven, maar niet alle ouders hebben genoeg doorzettingsvermogen en vaardigheden om dat voor elkaar te krijgen. Dochter Engin doet nu vmbo theoretische leerweg.

Eigenlijk is het schoolsysteem verantwoordelijk voor de begeleiding van kinderen en scholen krijgen daar sinds 2014 ook geld voor. In theorie klinkt het prachtig, maar de praktijk is weerbarstiger. Problemen bij kinderen en scholen stapelen zich op.

Als je passend onderwijs vastlegt in de wet moet je er ook voor zorgen dat het wordt nageleefd. Met de huidige gang van zaken, kom je er niet en is speciaal onderwijs soms de enige oplossing.

Debatprogramma Kwesties vanavond om 20.00 uur

Presentator Rob Oudkerk staat met de NPO Radio 1-bus in Arnhem om een debat te leiden - met ouders van kinderen met Down en laagbegaafden, leraren van speciaal en regulier onderwijs en een lokale politicus - over het passend onderwijs. Moeten we juist wel onderwijs voor alle kinderen samen in één klas een kans geven? Is dit onderwijssysteem dat we in Nederland hebben geïntroduceerd mislukt?

Reageren kan! Stuur een bericht naar Rob Oudkerk in de NPO Radio 1-app.

Hülya Cigdem is journalist en schrijver van de boeken De Importbruid en De val van Mehmet.

Ster advertentie
Ster advertentie