Binnenland

Consumenten voelen zich misleid door 50liefde.nl

foto: Radar Radiofoto: Radar Radio
  1. Nieuwschevron right
  2. Consumenten voelen zich misleid door 50liefde.nl

[AVROTROS] Wie ouder dan vijftig is en een nieuwe vlam zoekt kan terecht op de datingsite 50liefde.nl. De site geeft aan dat je je gratis kan aanmelden, maar met een gratis aanmelding zijn de mogelijkheden beperkt. Wie meer wil moet betalen. Consumenten ervaren dat als zeer onduidelijk en voelen zich misleid.

Consumenten voelen zich misleid door 50liefde.nl



De eerste stap op het liefdespad is voor veel mensen een belangrijke en vaak zetten zij die stap dan ook heel voorzichtig. Dat is zeker als je al wat ouder bent en je voor het eerst via een datingsite op zoek bent naar een partner. Er gaat veel wikken en wegen vooraf aan een daadwerkelijke inschrijving op zo'n relatiesite. Een datingsite die zich richt op 50-plussers is 50liefde.nl.

Boete van €5 en incassobureau

Voor een aantal consumenten van boven de vijftig was het verlangen naar een maatje uiteindelijk groter dan de schroom zich in te schrijven. Marjolein (69) mailt ons dat ze sinds twee en een half jaar weduwe is. "Afgelopen kerstmis dacht ik, misschien moet ik me toch maar eens inschrijven bij een datingbureau, hoewel ik daar wel wat moeite mee had. Ik kwam terecht op de site 50liefde.nl." Ook Gerrit Jan schreef zich onlangs in bij 50liefde.nl en vertelt ons dat hij zich "compleet misleid" voelt. "De site zou gratis zijn, maar vanaf dag één merkte ik dat het om een betaalsite ging. Ik zag af van verdere deelname. Tot ik een aanbod kreeg om voor €1,00 drie dagen gebruik te maken van hun site. Ik maakte het bedrag over zonder dat ik ervan bewust was dat ik daardoor vastzat aan een abonnement van minimaal drie maanden voor €40 per maand. Toen ik dat bedrag storneerde ontving ik direct een dreigende mail waarbij direct ook een boete van €5 was opgeteld en een incassobureau was ingeschakeld." De incasso gaat via CB Incasso, oftewel Centraal Bureau Incasso, dat gevestigd is in Utrecht. Dit incassobureau is volgens hoofdklantenservice 50liefde.nl, Berry Harbering, onderdeel van datingsite 50liefde.nl.

Abonnement voor 30 dagen automatisch verlengd

Nadat Marjolein zich heeft ingeschreven geeft ze toestemming om via iDEAL te betalen, maar ze geeft geen toestemming voor een automatische incasso. Marjolein kiest voor een abonnement op proef voor 30 dagen en vraagt via e-mail of dat kan. Dat kan volgens 50liefde.nl en ze sturen haar een linkje waarmee ze een abonnement voor dertig dagen afsluit. Nietsvermoedend gaat ze daar op in, maar een maand later wordt via een automatische incasso €39,99 van haar rekening afgeschreven. Daar had ze toch nooit toestemming voor gegeven?

Veel verschillende opzegtermijnen

50liefde.nl maakt het voor consumenten niet heel makkelijk om op te zeggen. We belden met het bedrijf en horen dat bij een proefperiode van drie dagen, er binnen 24 uur moet worden opgezegd, anders wordt er automatisch verlengd met een maandabonnement. Dat maandabonnement kent een opzegtermijn van dertig dagen, dus je moet direct opzeggen als je kennelijk een nieuw abonnement hebt. Bij een actie waarbij je tegen gereduceerd tarief een maand 50liefde.nl kan proberen wordt een opzegtermijn van veertien dagen gehanteerd.

Regels verstopt in algemene voorwaarden

Het bedrijf 50liefde.nl blijkt enorm veel regels verstopt te hebben in haar algemene voorwaarden. Volgens die algemene voorwaarden had Marjolein moeten weten dat als zij een proefabonnement aanging dat automatisch verlengd werd, tenzij ze dat binnen de eerste veertien dagen weer had opgezegd. Dan is een 'proefabonnement voor dertig dagen' ineens wel een erg rekbaar begrip. Bovendien heeft 50liefde.nl in haar voorwaarden opgenomen dat storneren extra kosten voor de consument oplevert. 50liefde.nl verdubbelt zonder pardon het maandbedrag van €39,99 plus daarbovenop nog eens €5 aan administratiekosten. De liefde wordt duur betaald.

Wat zijn nu de regels?

Anneke van Kesteren van het Juridisch Loket begint met het analyseren van het woord 'gratis'. Dat staat wel zes keer op de landingspagina van 50liefde.nl. Daarover vertelt zij: "Er zou een bevestiging op de website moeten volgen dat het hier uitsluitend de gratis aanmelding betreft en dat je voor méér je moet abonneren. Nu is het kijken, kijken, maar niet kopen." Verder zegt Van Kesteren: "Artikel 2 van de Algemene Voorwaarden geeft daar ook wel iets over aan: de mogelijkheid tot het in contact treden met Deelnemers kan aan voorwaarden zijn verbonden, bijvoorbeeld de voorwaarde van het afnemen van een betaald lidmaatschap. De Datingsite informeert de Consument vóór het aangaan van het Lidmaatschap over de voorwaarden waaronder Deelnemers met elkaar in contact kunnen treden en over welke groep Deelnemers welke berichten wel of niet ontvangen. Indien de dienstverlening plaatsvindt tegen betaling van Lidmaatschapsgeld, is dit gebaseerd op een vast bedrag voor een bepaalde periode of op een bedrag per handeling of een combinatie hiervan. De Datingsite geeft hierover helder informatie op haar Website vóór het aangaan van het Lidmaatschap."

Onwetendheid

Daarmee lijkt 50liefde.nl zich in te dekken tegen onwetendheid van de consumenten. Erg duidelijk is het allemaal niet. Er is een Europese richtlijn die consumenten beschermt en handvatten geeft. Nederland moet zich houden aan die Europese richtlijn. In Artikel 7 van die richtlijn staat dat informatie verstrekt moet worden in een leesbare vorm en duidelijke en begrijpelijke taal. "Daarvan is mijner inziens geen sprake." Anneke van Kesteren legt verder uit: "In de algemene voorwaarden vind je niet zozeer iets over de specificaties van de overeenkomst. Sterker nog: dat mag niet eens in de algemene voorwaarden. De AV zijn namelijk een onderdeel van de overeenkomst, maar dan moet dus vooraf de overeenkomst duidelijk zijn." Dit is volgens Van Kesteren het kernbeding: dat is een beding dat van zodanig wezenlijke betekenis is, dat de overeenkomst zonder dit beding niet tot stand zou zijn gekomen. Dit varieert per overeenkomst. 'Kernbedingen' zijn bijvoorbeeld de te betalen prijs, de te leveren hoeveelheid, de te leveren kwaliteit, enz. Dat kernbeding, duidelijke en begrijpelijke informatie over de overeenkomst zie je echt niet terug op de website, zegt de jurist van het Juridisch Loket.

Reactie Autoriteit Consument & Markt

De publieke toezichthouder Autoriteit Consument & Markt vertelde ons dat het woord gratis alleen mag worden gebruikt als het aanbod ook echt gratis is. Dat is dus niet het geval bij 50liefde.nl. Van Kesteren reageert daarop: "als er eigenlijk sprake is van een abonnement is dat niet gratis. Verder moeten de essentiële voorwaarden bij een aanbod duidelijk vermeld worden, dus bijvoorbeeld de prijs, dat het om een abonnement gaat en hoe je kunt opzeggen. Dat mag niet verstopt worden ergens onderaan de website of in de AV. Als hier niet aan voldaan wordt, is er geen geldige overeenkomst".

Algemene voorwaarde ongeldig

Artikel 11 in de algemene voorwaarden van 50liefde.nl gaat over het wijzigen van de algemene voorwaarden. 50liefde.nl zegt het recht te hebben die op elk moment te wijzigen. "Het is de persoonlijke verantwoordelijkheid van de consument om deze algemene voorwaarden geregeld na te kijken", volgens de voorwaarde. Van Kesteren: "dat mag niet, want de ondernemer heeft een informatieplicht. Wijzigen alleen is dus niet voldoende, de nieuwe algemene voorwaarden moeten opgestuurd worden."

Reactie 50liefde.nl

Berry Harbering is hoofd klantenservice van 50liefde.nl. Zijn algemene reactie is dat de consument alles in de algemene voorwaarden kan lezen. "Na stornering ontvangt de klant van ons een mail waarin wij aangeven dat de stornering niet conform de wederzijdse overeenkomst is. Uiteraard is het storneren van een betaling het goed recht van een ieder, echter is het niet conform de wederzijdse overeenkomst. Klant heeft hier akkoord voor gegeven en wordt door middel van de mail vriendelijk verzocht om het gestorneerde bedrag, al dan niet inclusief opzegmaand, terug te betalen aan ons." Over het gebruik van het woord 'gratis' zegt hij: "Wij gebruiken 'Gratis inschrijven' en 'Gratis registratie' als marketingtermen bij registratie. Registratie is ook geheel kosteloos, de klant kiest er vervolgens zelf voor of hij of zij een premium klant wil worden of niet. De definitie van deze woorden is vrij gemakkelijk op te zoeken. Wij pretenderen nooit en te nimmer een gratis lidmaatschap aan te bieden. Mocht hier iets specifieker over uitgeweid kunnen worden, dan verneem ik graag wat er "onduidelijk" aan is, daar dit een relatief begrip is."

Reageren? Dat kan onder dit artikel op Radar of plaats een reactie op onze Facebookpagina. Dit artikel in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.

Ster advertentie
Ster advertentie