Binnenland
KRO-NCRV

Een korte vrijheidsstraf bij te hard rijden?

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Een korte vrijheidsstraf bij te hard rijden?

"Er kleven nadelen aan inkomensafhankelijke verkeersboetes. Om echt vast te stellen wat iemands inkomen precies is, moeten we bovendien ook allemaal dingen prijsgeven." Dat zegt adjunct-hoogleraar Verkeerspsychologie en Mobiliteitsbehoud Dick de Waard bij Spraakmakers.

Video niet beschikbaar

Finland en Zweden doen het al, Griekenland voerde het in en ook in Angola is het ingeburgerd: de inkomensafhankelijke verkeersboete. Een snelheidsovertreding kost je dan een x-aantal dagen keer je salaris. Onderzoekers van de UvA en de Universiteit van Napels deden onderzoek en concluderen: boetes koppelen aan dikte van iemands portemonnee is eerlijker. Wat is nu de beste manier om mensen minder hard op het gaspedaal te laten trappen?

Bij Stand.nl de stelling: Maak verkeersboetes inkomensafhankelijk.

"Geld is vaak een goede prikkel om je netjes aan de snelheidslimiet te houden, maar niet altijd", zegt De Waard. "Natuurlijk voelt het heel eerlijk als iemand met veel geld zwaarder beboet wordt." Maar De Waard benoemt ook de keerzijde van dit systeem, met als voorbeeld sommige zakelijke rijders. "Die maakten een boete niet zoveel uit. Ze betaalden hem gewoon omdat ze op tijd op hun bestemming wilde zijn, en hun volle agenda wilde afwerken."

Kort vasthouden

De Waard stelt dat het erg goed zou werken om mensen korte tijd vast te houden bij een snelheidsovertreding. "Maar dat is een vrijheidsstraf en dat vinden juristen een te zwaar middel."

Volgens De Waard is er een aantal andere manieren die eveneens goed werken om mensen ervan weerhouden te hard te rijden. "Het begint bij de bron: de pakkans. Als die hoog is en we in elk geval het gevoel hebben dat we gepakt worden als we de wet overtreden, dan is dat het meest effectief."

Politie-confrontatie

Wat volgens De Waard ook positief werkt is een directe politie-confrontatie. "Als je echt te hard hebt gereden en je wordt door een politieauto zichtbaar aan de kant van de weg gezet, dan heeft dat veel meer impact dan een bon die een paar weken later op de deurmat verschijnt."

Een andere oplossing die wordt genoemd tegen structurele hardrijders is het zogenaamde stapelen van boetes, waarbij de boete per snelheidsovertreding hoger wordt. Ook De Waard is hier positief over. "Mensen begaan niet altijd met opzet overtredingen, soms is het ook lastig met al die borden, dan mag je weer 100, en na 19.00 uur weer wat harder. Een waarschuwing om mee te beginnen is een hele goede manier. Daarmee geef je ook het gevoel dat er wordt gecontroleerd en dat je gepakt kunt worden. En dat het de volgende keer echt mis is."

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie