Binnenland

ConsumentenClaim sleept NS voor de rechter

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. ConsumentenClaim sleept NS voor de rechter

[NOS] ConsumentenClaim daagt de Nederlandse Spoorwegen voor de rechter om een schadevergoeding te krijgen voor treinreizigers die de dupe zijn van overvolle treinen. De organisatie zegt te handelen uit naam van meer dan 10.000 reizigers die niet meer in de volle treinen passen en op de volgende moeten wachten, of die te lang moeten staan in de trein.

Zij konden zich melden op de website van de organisatie op basis van no cure, no pay. De claimorganisatie eist dat de NS de helft van de reiskosten van de getroffen reizigers terugbetaalt.

Volgens ConsumentenClaim is er een jaar lang overlegd met de NS over oplossingen voor het probleem van de overvolle treinen. Het bureau drong aan op een schaderegeling die aansluit op de compensatieregeling van de NS voor ernstige vertragingen, maar het bedrijf weigerde hierop in te gaan.

Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim, en Erik Kroeze van de NS spraken over de claim in het NOS Radio 1 Journaal:

Consumentenclaim sleept NS voor de rechter

'Amerikaanse toestanden'

Naar aanleiding van de dagvaarding spreekt de NS van 'Amerikaanse toestanden' die een oplossing voor de reizigers niet dichterbij brengen. ConsumentenClaim wil alleen praten over geld voor de gedupeerden, terwijl het NS-personeel er alles aan doet om de drukte op het spoor terug te dringen, zei NS-woordvoerder Erik Kroeze in het NOS Radio 1 Journaal.

Vorig jaar december zijn er 26 nieuwe sprinters in gebruik genomen en ook dit jaar komen er ruim 30 extra treinen bij, aldus Kroeze. De organisatie investeert in totaal 2,5 miljard euro in nieuw materieel. De NS-woordvoerder voegt eraan toe dat de aantrekkende economie leidt tot meer drukte op het spoor, waardoor af en toe staan onvermijdelijk is.

Utrecht-Amsterdam-Zuid

ConsumentenClaim-directeur Stef Smit wijst erop dat de NS al in 2014 wist dat er een tekort aan treinen dreigde, maar toen heeft nagelaten hier snel op in te spelen.

De NS belooft dat reizigers in een intercity niet langer dan 15 minuten van hun reistijd hoeven te staan. ConsumentenClaim heeft eind vorig jaar drie weken lang de drukte op het traject Utrecht-Amsterdam Zuid in kaart gebracht.

In die rit van ruim 20 minuten moest bijna de helft van de reizigers langer dan een kwartier staan en bleven mensen ook regelmatig op het perron achter omdat er geen ruimte meer was in de coupés. Daarmee vindt ConsumentenClaim dat het voldoende bewijs heeft verzameld om de claim te onderbouwen.

Ster advertentie
Ster advertentie