Binnenland

'In dit tempo is het over paar maanden wel afgelopen met Tesla'

NOS
foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'In dit tempo is het over paar maanden wel afgelopen met Tesla'

"De ambities van Musk hebben geen grenzen, maar het nieuwste model dat Tesla echt op de rails moet zetten als grote speler komt maar niet op gang", zei autojournalist Wim Oude Weernink in het NOS Radio 1 Journaal.

Want van de vorig jaar gepresenteerde Model 3 zijn al 450.000 bestellingen binnen, maar de productie hapert. "Er zijn tot nu toe nog maar 8000 gemaakt", zei Oude Weernink.

Nog nooit winst

Gisteren maakte Tesla, dat in 15 jaar tijd nog nooit winst maakte, de laatste kwartaalcijfers bekend en die waren allesbehalve positief. De fabrikant van elektrische auto's en accu's maakte in het eerste kwartaal van dit jaar een verlies van 600 miljoen euro. Dat is ruim twee keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. En dat heeft vooral te maken met de haperende productie van Model 3.

In Nederland is bijvoorbeeld de huidige levertijd van een Tesla Model 3 momenteel een jaar tot anderhalf jaar. Mensen die er een bestellen, moeten wel eerst 1000 euro aanbetalen.

Maakt Musk beloftes waar?

Musk vertelde dat alles goed komt in de tweede helft van dit jaar. "Dan gaat het volgens hem gebeuren", zei Oude Weernink. "Vanaf juli beloofde Musk dat Tesla 5000 auto's per week gaat maken. Dat zijn 150.000 auto's per jaar. Dat is een enorm aantal voor een fabriek die geen enkele ervaring heeft met massaproductie."

De vraag is dus of Tesla die productie wel aankan. "Kan hij die aantallen waarmaken of in ieder geval vasthouden? Die 450.000 bestellingen zal hij moeten leveren. Maar hoe het daarna gaat, is de grote vraag."

Want Tesla krijgt ook steeds meer te maken met concurrentie. "Nissan is al een paar jaar de grootste producent van elektrische auto's en Volkswagen en Hyundai komen daar nu bij. Ook Renault en BMW verkopen in Nederland al veel meer elektrische auto's dan Tesla", zei Oude Weernink.

Quote

Amerikaanse analisten die altijd positief waren en de beurskoers maar zagen stijgen, denken nu ook: dit kan zo niet langer.

Wim Oude Weernink, autojournalist

"Als je nieuw de markt op komt, moet je toch het vertrouwen van de consument hebben", zegt Oude Weernink. "Als je dan processen krijgt vanwege de veiligheid, terugroepacties en dodelijke ongelukken, dan gaan mensen op een gegeven moment zeggen: is dat Tesla nou echt zo serieus?"
Dat 2018 een overgangsjaar is voor Tesla dat positief gaat eindigen, zoals Musk beloofde, gelooft de autojournalist dan ook niet. "En ik ben zeker niet de enige. Ook Amerikaanse analisten die altijd positief waren en de beurskoers maar zagen stijgen, denken nu ook: dit kan zo niet langer."
Op kritische vragen van journalisten zat Musk in ieder geval niet te wachten gisteravond. "Die vragen zijn zo saai, ik word er gek van", zei hij. Door die reactie daalde de beurskoers met 5 procent en verloor Tesla 2,2 miljard dollar aan beurswaarde.

Over paar maanden afgelopen?

Die beurswaarde is meteen ook het geheim van Musk, zei Oude Weernink. "Het is een heel vreemde situatie dat een bedrijf dat nu 15 jaar bestaat, nog nooit winst heeft gemaakt en alleen maar megaverliezen heeft, een beurswaarde heeft van 51 miljard dollar."
"Dat is een stevig bezit. Maar Musk heeft het afgelopen kwartaal wel een miljard opgebrand. Hij heeft nog maar 2,7 miljard in kas. Dat lijkt veel, maar in dit tempo is het over een paar maanden toch wel afgelopen", denkt de autojournalist. "Heel voorzichtig hoor je hier en daar dat het zelfs in een faillissement zou kunnen eindigen."
Maar Tesla heeft een groot voordeel. "De reputatie, de brand name, is het sterkst. Dus dan zou het zo maar kunnen dat een Chinese fabrikant met veel geld zegt: dat is een mooi hapje, laten we dat kopen. Dan hoeven we niet de naam vast te leggen en hebben we meteen een gezicht in de markt. Zoiets is niet ondenkbaar", besluit Oude Weernink.
Ster advertentie
Ster advertentie