Binnenland
KRO-NCRV

'Extra geld voor kwetsbare scholen is goed, maar er is meer nodig'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Extra geld voor kwetsbare scholen is goed, maar er is meer nodig'

Er komt twee jaar lang extra salaris voor personeel op scholen met achterstanden. Is dat een effectieve ingreep om kansenongelijkheid in het onderwijs te verkleinen?

Scholen met veel achterstanden krijgen de komende twee jaar extra salaris, dat maakte minister van Onderwijs Slob deze maandag bekend. Het gaat om een toelage van gemiddeld 8 procent, bedoeld voor zowel het primair onderwijs als het voortgezet (speciaal) onderwijs. Het moet werken op deze scholen aantrekkelijker maken.

Op scholen met veel 'uitdagende leerlingen' is het extra ingewikkeld om achterstanden in te halen, licht demissionair minister Slob toe aan de NOS. “Deze scholen hebben de meeste moeite met het lerarentekort: het verloop van personeel is hoger en zij krijgen vacatures moeilijker vervuld.”

Ongelijk behandelen

Spekman beaamt dat het op sommige scholen veel zwaarder is om te werken. “Als je gelijke kansen wil creëren, moet je ongelijkheid behandelen. Het is in die zin dus goed dat deze scholen extra aandacht gaan krijgen want zij hebben de meeste moeite met leerkrachten vinden. Het is moeilijker lesgeven. Een of vijftien leerlingen per klas in armoede maakt nogal een verschil. Dat vraagt iets anders van leerkrachten.”

Schooldirecteur Aziem Jarmohamed ziet dat in de praktijk terug. “Je hebt te maken met wat er allemaal in die gezinnen speelt. Als het kind gestrest is over naar huis gaan, misschien geen eten hebben, dan kan zo’n kind niet leren.” Jarmohamed denkt dat het probleem alleen opgelost kan worden als de steun structureel wordt.

Kinderen in armoede

Een op de negen kinderen in Nederland leeft in armoede en de gevolgen van sociale ongelijkheid werden in de coronacrisis alleen maar meer duidelijk. Vooral op scholen. Bij een kwart van de scholen in Nederland groeit meer dan de helft van de kinderen in armoede op.

‘Het virus discrimineert niet’, is dan ook pertinent onjuist, vindt Hans Spekman. “Natuurlijk wel. Als je in een klein huis zit met vijf mensen en geen eigen ruimte hebt, of in een villa en ouders hebt die je kunnen ondersteunen.”

Ook hoort de directeur van het Jeugdeducatiefonds en oud-partijvoorzitter van PvdA dat veel ouders het financieel nog moeilijker kregen omdat hun vaak (flex)banen stil kwamen te liggen in bijvoorbeeld de schoonmaak. “Armoede heeft extra repercussies in deze crisis. Ouders moeten een huishouden rond weten te krijgen. Die spanning voelen kinderen ook.”

Verschillen pijnlijk duidelijk

De coronacrisis zorgde ervoor dat leraren digitaal eens achter de deur bij kinderen thuis konden kijken, vertelt Spekman. Zo werden de verschillen pijnlijk duidelijk. “Sommige kinderen hebben geen eigen plek om te leren. In het begin hadden velen ook geen laptops.”

En problemen gaan verder dan het klaslokaal, benadrukt Spekman. “Bij een school hebben we geld uitgegeven aan bedden omdat kinderen op de grond sliepen of met drie, vier kinderen in één bed. Dan komt een kind niet tot leren.”

Hans Spekman en Aziem Jarmohamed over effect van coronacrisis op scholen in achterstandswijken

Praat mee met Stand.nl in de Spraakmakers Community

Niet alleen luisteren, maar ook meepraten? In de Spraakmakers Community kun je reageren op de stelling en als je wil sturen we je als eerste een nieuwsbrief met de stelling. Tot 10.00 kun je ook bellen met het gratis telefoonnummer 0800-1101 Aanmelden kan hier.

Ster advertentie
Ster advertentie