Binnenland
WNL

'Stop met inzet influencers, overheid mag niet aan sluikreclame doen'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Stop met inzet influencers, overheid mag niet aan sluikreclame doen'

De overheid moest stoppen met het inschakelen van influencers voor communicatie. Dat zegt mediaondernemer Sjuul Paradijs in WNL Opiniemakers op NPO Radio 1. "De overheid mag niet aan sluikreclame doen. Dit is een vorm van nepnieuws."

'Stop met inzet influencers, overheid mag niet aan sluikreclame doen'

"Het is een enorme industrie geworden", zegt Paradijs. "Vroeger had je Postbus 51, en er werd geadverteerd in kranten. Daarbij was duidelijk wie de afzender was. Nu staan er mensen op zoals Famke Louise en Ali B., waarvan we niet weten of ze betaald zijn door de overheid."

Famke Louise maakte eerder dit jaar deel uit van een betaalde campagne van de Rijksoverheid over het coronavirus. Volgens Paradijs moet het voor burgers duidelijk zijn als er iemand spreekt namens de overheid. "Dit is niet Famke, maar minister De Jonge die iets vindt."

'Ze keren zich tegen je'

FD-journalist Jean Dohmen denkt dat de overheid inmiddels spijt heeft van de inzet van Famke Louise. "Dit komt als een boemerang terug. Op het ene moment betaal je ze om een boodschap te verkondigen, en het volgende moment keren ze zich tegen je. Dit was geen succes."

Paradijs wil weten hoeveel geld er gemoeid is met de inzet van influencers. "Als je ziet hoeveel er in de overheidscommunicatie omgaat, dan gaat er ongetwijfeld een groot deel naar influencers. Dat moet stoppen."

De overheid zou voor de communicatie beter bij journalistieke media kunnen aankloppen, zegt Paradijs. "Daar is een duidelijke scheidslijn tussen wat van de redactie en wat van de adverteerder is."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie