Binnenland

Pepermuntjes Smint helpen niet voor schone adem

foto: Radar Radiofoto: Radar Radio
  1. Nieuwschevron right
  2. Pepermuntjes Smint helpen niet voor schone adem

[AVROTROS] Je hebt ze vast weleens zien liggen in de supermarkt, bij de benzinepomp of bij de kiosk op het station: Smint. De snoepfabrikant zegt met '2 hours CleanBreath' dat je twee uur lang een schone adem hebt. Volgens parodontoloog Edwin Winkel helpen deze pepermuntjes helemaal niet.



De pepermuntjes van Smint zijn suikervrij en bevatten xylitol. Dat is een suikervervanger die in heel veel snoepproducten voorkomt. Nagenoeg alle kauwgom die we in Europa eten bevat xylitol. Xylitol zit in de vezels van veel groenten- en fruitsoorten en is net zo zoet als suiker, maar zorgt voor 40% minder calorieën.

Wat is een 'schone adem'?

We bellen met Smint en vragen naar het verschil tussen een 'frisse adem' en een 'schone adem'. De fabrikant zegt hierop dat ze het niet zo is dat je twee uur nadat je een Smintmintje hebt gebruikt, je nog steeds een frisse adem hebt. Aangezien die claim niet gemaakt kan worden zet de fabrikant dat dus ook niet op de verpakking. De twee ingrediënten die zorgen voor een schone adem zijn magnolia en zink. Hiervan is, aldus Smint, bewezen dat ze de oorzaak van een slechte adem gedurende twee uur verminderen.

Claim

Smint belooft op de verpakking dat je twee uur lang een schone adem hebt. Is dat getest? Volgens de fabrikant wel. Er zou klinisch getest zijn. Dat onderzoek zag er als volgt uit vertelt een medewerker van Smint: "één groep heeft een gewoon mintje geconsumeerd, één groep heeft het specifieke mintje geconsumeerd." Met het 'specifieke mintje' wordt dan natuurlijk de pepermunt van Smint bedoeld. Vervolgens is gekeken hoe lang het effect van de magnolia en zink aanhoudt. De onderzoeksresultaten hebben ertoe geleid dat Smint de term '2 hours CleanBreath' als claim op hun verpakking heeft gezet.

Pepermuntjes Smint helpen niet

We bellen ook even met Edwin Winkel. Hij is van de Kliniek voor Parodontologie Amsterdam. Hij is ook oprichter van het halitose-spreekuur, oftewel het slechte adem-spreekuur. Hij gelooft er niet in dat je door middel van een pepermuntje twee uur lang een schone adem hebt. Volgens Winkel zit het bij de meeste mensen vooral tussen de oren: "Als je zo'n pepermuntje neemt krijg je natuurlijk een hele lekkere smaak. De meeste mensen denken dan ook dat je een goede, frisse adem krijgt. Dat is eigenlijk helemaal niet het geval." Winkel zegt dat er wordt ingespeeld op de relatie tussen smaak en slechte adem.

'Mensen worden op verkeerde been gezet'

Smint maakt een onderscheid tussen een schone adem en een frisse adem. Winkel zegt daarover "dat mensen op het verkeerde been worden gezet." "Door dit soort reclames eten mensen met slechte adem bakken vol Smintjes of andere producten, omdat ze denken dat ze daarmee hun slechte adem kwijt zijn." Volgens Winkel maskeert het wel een beetje, maar therapeutisch doe je als iemand met een slechte adem helemaal niks."

Quote

Door dit soort reclames eten mensen met slechte adem bakken vol Smintjes of andere producten, omdat ze denken dat ze daarmee hun slechte adem kwijt zijn.

Edwin Winkel

Irritatie

Edwin Winkel raakt vooral geïrriteerd door de vele reclames van pepermuntfabrikanten dat er een relatie is tussen een frisse smaak in je mond en een frisse adem. "Dat is gewoon niet waar."

Reageren? Dat kan onder dit artikel op Radar of plaats een reactie op onze Facebookpagina. Dit artikel in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.

Ster advertentie
Ster advertentie