Achtergrond
KRO-NCRV

Nederlanders kennen geen enkele vliegschaamte

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Nederlanders kennen geen enkele vliegschaamte

Zeker, we moeten minder vliegen om de klimaatdoelen te halen. Maar vooralsnog lijkt niemand zich daar iets van aan te trekken. Behalve weerman Peter Kuipers Munneke.

Een taboe op vliegen

In Stand.nl draaide het vanochtend om de stelling: Mensen minder laten vliegen is een heilloze missie. Hoewel bijna de helft van de stemmers het oneens is met de stelling, blijkt dat in de praktijk het vliegtuig toch vaak wint van bijvoorbeeld de trein. Tessa aan de Stegge, trendonderzoeker in de toerismesector, heeft er wel een verklaring voor. Volgens haar verandert het menselijk gedrag pas als we er zelf last van hebben. Bijvoorbeeld als mensen zich ervoor gaan schamen. Zodra er een taboe op vliegen ontstaat, zal het wel afnemen, maar vooralsnog ziet ze dat niet gebeuren.

Steven van der Heijden, CEO van reisorganisatie Corendon, ziet de hoeveelheid vliegverkeer ook niet zo gauw afnemen. "Het probleem is dat vliegen zo goedkoop is en dat de uitstoot van het vliegverkeer ook niet onder het klimaatakkoord van Parijs valt. Er is geen collectieve prikkel om het vliegen aan banden te leggen." Van der Heijden pleit daarom voor een Europese, liefst wereldwijde, aanpak.

Meer ambitie op het spoor

Vorig jaar werden er nog 9,8 miljoen vliegvakanties geboekt, een stijging van zo'n 5 procent. Tegelijkertijd nam het aantal buitenlandreizen met de auto juist af met 2 procent. Volgens Yoeri Albrecht, directeur van debatcentrum 'De Balie' in Amsterdam, moet er vooral op het spoor meer ambitie getoond worden. Onlangs moest Albrecht voor werkoverleg naar Parijs en Berlijn en intern is er flink gediscussieerd of gekozen moest worden voor een dure treinreis of een goedkope vlucht.

Voor weerman Peter Kuipers Munneke is die keuze gauw gemaakt. Hij vertelde in Stand.nl zijn best te doen om minder te vliegen. "Het is best gek dat je als klimaatwetenschapper zoveel vliegt omdat conferenties wereldwijd worden gehouden." Om zijn vlieggedrag te minderen laat hij af en toe een congres schieten en congressen binnen Europa worden in principe met de trein bezocht. Zo treinde hij vorig jaar naar conferenties in Wenen en Cambridge met als grote voordeel dat hij extra lang kon werken. "Ik had een tienurige werkdag in de trein!"

Stand.nl: mensen minder laten vliegen is een heilloze missie

Ster advertentie
Ster advertentie