Achtergrond

CEO HEMA: 'Verkoop komt heel dichtbij'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. CEO HEMA: 'Verkoop komt heel dichtbij'

Het oer-Hollandse bedrijf HEMA kan op korte termijn in andere handen komen. Dat zei HEMA-topman Tjeerd Jegen in het KRO-NCRV-programma De Ochtend. “Uiteindelijk bepalen de aandeelhouders wanneer het zover is, maar het zou wel eens snel kunnen gaan”, zei Jegen.

De Hema vernieuwt

Volgende week al nieuws?

HEMA is nu al in handen van een private equity-maatschappij Lion Capital die aandeelhouders in staat stelt om een deel van HEMA te kopen. Maar nu het in zowel Nederland als in andere Europese landen goed gaat met het bedrijf, zou het moment van verkoop snel dichterbij kunnen komen. Volgende week donderdag staat er een aandeelhoudersvergadering gepland waar HEMA de tweede kwartaalcijfers bekend worden gemaakt. “Wellicht is er dan nieuws te melden,” aldus Jegen. Overigens gaf de topman ook de garantie dat de HEMA een oer-Hollands bedrijf blijft ongeacht wie de nieuwe eigenaar wordt.

Een nieuwe HEMA

Jegen was te gast in De Ochtend op de dag dat de nieuwe HEMA-winkel in Tilburg werd geopend. Er zijn forse wijzigingen in de winkelformule aangebracht. Een daarvan is het zogenoemde ‘wereldenconcept’ dat HEMA vanuit het buitenland nu ook in Nederland toepast. Dat moet het voor de klant makkelijker maken om producten te vinden. Zo biedt de nieuwe winkel bijvoorbeeld een ‘baby-wereld’ waar babykleding en speelgoed bij elkaar worden gebracht. Ook de food- en restaurantformule zijn sterk vernieuwd.

De klant wil gendervrije kleding

De HEMA-topman ging ook in op de discussie over gendervrije kinderkleding in zijn winkels. Hij benadrukt dat deze wijziging voortkomt uit de wensen van de klanten. Hij kreeg vooral van meisjes de vraag of de meisjeskleding niet wat stoerder kon. “Uiteindelijk willen we niet meer voor de klant bepalen wat goed of fout is. We laten de keuze aan hem zelf over.” Op de vraag of de HEMA leidend moet zijn in dit soort maatschappelijke vraagstukken zegt Jegen: “Je wilt als bedrijf ondubbelzinnige keuzes maken. En dat doen we nu met de kinderkleding, zoals we dat eerder ook al met roetveegpiet hebben gedaan.”

Ster advertentie
Ster advertentie