appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Verbreding A27 bij Utrecht 'waanzinnig duur, risicovol en met grote natuurschade tot gevolg'

ANP (Protest 2013)
zondag 22 november 2020 | BNNVARA | Vroege Vogels Twitter

Minister Van Nieuwenhuizen wil door met de verbreding van de A27 bij Amelisweerd, Utrecht. "Willens en wetens negeert deze VVD-minister alle signalen van de afgelopen tijd en negeert ze alle adviezen van Planbureau voor de Leefomgeving en commissie m.e.r.", zegt Jos Kloppenborg in Vroege Vogels.

Jos Kloppenborg over de A27

Jos Kloppenborg, woordvoerder van Kerngroep Ring Utrecht, ziet het liefst dat het plan politiek wordt afgekaart. "Maar als dit wordt doorgezet, stappen we naar de Raad van State en daar maken wij een goede kans dat dit niet doorgaat", laat Kloppenborg weten aan NRC.

1,2 miljard euro

1,2 miljard euro wil de minister van Infrastructuur uittrekken voor het nieuwe tracébesluit dat zij dinsdag ondertekende. In dat besluit staat dat er extra rijstroken komen over een stuk van 20 kilometer bij de A27 en A12. De minister vindt dat op het moment dat de wegen voller worden, "wij daarop voorbereid moeten zijn."

Anderhalf jaar eerder sneuvelde een ander tracébesluit bij de Raad van State, omdat het onduidelijk is welke effecten de extra stikstofuitstoot zal hebben voor de nabije natuur. Doordat op de snelweg inmiddels een maximale snelheid van 100 kilometer per uur geldt, is er volgens de minister voldoende 'stikstofruimte'. Bovendien wil ze de natuur die in het nieuwe project verdwijnt, compenseren met 'nieuwe natuur'.

64 hectare groen

"Ze belooft meer groen, maar gaat eerst liefst 64 hectare groen en bomen kappen, waaronder de eeuwenoude onvervangbare bomen van het landgoed Amelisweerd. Eerder al was duidelijk dat de zogenaamde compensatienatuur niet in Utrecht kan worden gerealiseerd", zegt Kerngroep Ring Utrecht. Kortom: aan de compensatienatuur hebben de inwoners van Utrecht niets.

Provincie en gemeente tegen plannen

Ook Statenlid Julie d'Hondt (PvdA) is tegen de beslissing van minister Van Nieuwenhuizen. Zij noemt het, "een waanzinnig dure en risicovolle operatie, met grote natuurschade en overlast voor de aangrenzende woonwijk Lunetten." Daarnaast betwijfelt d'Hondt of de files terugkomen in dezelfde intensiteit als eerder.

Bovendien zijn ook de provincie en gemeente Utrecht tegen de plannen van de minister. Kortom: het draagvlak voor de verbreding van de snelwegen lijkt afwezig. "Nut en noodzaak van een dergelijke verbreding zijn tot dusverre niet onderbouwd. Zelf wijst de minister de laatste tijd op het belang van thuiswerken om files tegen te gaan. Daarnaast is het hele project strijdig met de principes van een klimaatbeleid", aldus Kerngroep Ring Utrecht.

Terugluisteren: Jos Kloppenborg in Vroege Vogels over de A27

Vroege Vogels: iedere zondagochtend van 07.00 tot 10.00 uur. 

Vroege Vogels is hét programma over natuur en milieu. Op zondagochtend te beluisteren op NPO Radio 1 en vrijdagavond te zien op NPO 2. Like Vroege Vogels op Facebook of volg het programma op Twitter of Instagram.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1