appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: NOS Radio 1 Journaal
STER Advertentie

Nog 'ongeveer miljoen kilo' afval in Noordzee na verloren containers

ANP
donderdag 12 maart 2020 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

Een jaar nadat de MSC Zoë honderden containers verloor vlak boven de Waddeneilanden, ligt er nog altijd 'ongeveer een miljoen kilo' aan producten in de zee. Dat vertelt directeur van de Waddenvereniging Lutz Jacobi in Spraakmakers.

Lutz Jacobi over zeevaart langs de Wadden

Het schip voer vorig jaar over de zuidelijke route boven de Waddeneilanden – de route die het dichtst langs de eilanden afgaat. Veel van de verloren goederen liggen nog in zee en spoelen aan op de stranden. Jacobi wil dat er van dit 'incident' geleerd wordt en hoopt op een aantal maatregelen.  

Noordelijke en zuidelijke route

Boven de Waddeneilanden zijn twee routes: de noordelijke en de zuidelijke. De zuidelijke route is het kortst en dus economisch aantrekkelijker, maar ook ondieper waardoor schepen eerder vastlopen en zwiepen. Daarmee neemt de kans op het verlies van containers, zeker bij hoge golfslag, toe. De MSC Zoë vaart sinds het incident via de Noordelijke route.

Lutz Jacobi over zeevaart langs de Wadden

Betere ladinglijsten

Jacobi wil verplichte ladinglijsten voor de schepen. Nu zijn de lijsten, waarop de inhoud van de containers staat, alleen verplicht bij chemische goederen. "Voor dit soort schepen zijn de lijsten nooit echt transparant geworden."

In de MSC Zoë werden plastic korreltjes vervoerd die als grondstof voor andere goederen worden gebruikt. Die komen in zee, in de vissen en in de natuur. "Maar die MSC zegt bij verzekeraars om tafel: bewijs maar dat dat van ons schip is."

Resultaatplicht voor schepen

Daarnaast pleit ze voor een resultaatplicht voor het opruimen van de verloren goederen. Nu is er alleen een inspanningsplicht. "We willen wereldwijd afspraken voor een resultaatplicht. Zoveel kilo moeten ze uit zee halen."

Lager stapelen

Containers op schepen zitten vaak niet of maar beperkt vast. De directeur van een bedrijf dat containers vastmaakt, geeft aan dat dat ook niet zomaar kan. Als alles aan elkaar vastzit, dan is de kans dat het schip kapseist groter als er containers dreigen te gaan schuiven. In dat opzicht is het 'veiliger' als slecht een deel van de containers verloren gaat.

"Het zou helpen als ze niet hoger dan de rekken stapelen", zegt Jacobi. De onderste containers worden in een soort stellingen geplaatst, waardoor de containers steviger staan. Maar Jacobi ziet dat de containers vaak ver boven de rekken worden gestapeld. "Als ze binnen de rekken staan, zou dat schelen."

Internationale regelgeving

Als laatste hoopt Jacobi - en samen met haar de burgemeesters van de Waddeneilanden - dat er algemene regelgeving komt. Op de zuidelijke route varen ook schepen die vanuit Duitsland komen.

Mochten er regels komen over de maximale lengte van het schip, de route of een van de andere maatregelen, dan moeten die afspraken in overeenstemming met Duitsland gemaakt worden. "Die algemene regelgeving kan alleen via de Internationale Maritieme Organisatie."

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1