appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO
STER Advertentie

Verbod op hiphop in China

Raymond Verhoef
maandag 29 januari 2018 | VPRO | Cindy Huijgen

Bad bitch, good girls like me, we are so hot whatever. Aan dit soort teksten moet een einde komen, vindt China. Met een nieuw verbod doet de Chinese regering 'smaakloze' hiphopmuziek in de ban.

De populariteit van Chinese hiphop nam het afgelopen jaar een vlucht door de talentenshow Rap of China, de finale trok meer dan 2,5 miljard tv-kijkers. Zelfs de Chinese regering begon propaganda in rap te verpakken. Maar niet alleen de muziekbeats vielen op, veel rapteksten zouden volgens het Chinese regime onfatsoenlijk zijn. Nu mogen rappers dus alleen nog teksten zingen waarbij de kernwaarden van de Chinese Communistische Partij (CCP) centraal staan.

Tekst loop door onder de afbeelding

Foto: Raymond Verhoef

Hiphop als mainstream

"Het programma maakte de ondergrondse hiphopmuziek opeens mainstream", vertelt Stanley Yang, oprichter van het grootste online platform voor Chinese rappers. Hij merkte in 2010 dat zij het vanwege strenge censuurregels moeilijk hadden en hielp artiesten door gratis muziekclips te maken.

Yang ziet een groot verschil tussen Chinese hiphopmuziek en die uit westerse landen. "Chinese rappers bemoeien zich niet zo met de politiek en zingen vooral over hun dagelijkse leven." Ook de beat is anders, omdat jonge artiesten zich laten inspireren door populaire Koreaanse muziek.

Beijing Rebels

De Nederlander Raymond Verhoef vermoedt dat het gebrek aan kritische teksten te maken heeft met zelfcensuur. "Als de inhoud ook maar een klein beetje afwijkt, dan is dat gevaarlijk voor de artiest." Verhoef volgde voor zijn documentaire Beijing Rebels Yin Sanr, een hiphopgroep die juist wel zong over politieke problemen. Het trio mag niet meer als groep optreden.

De nieuwe censuurregels zijn volgens Verhoef een vervolg van de strenge regulering van 2015. Toen kwam er al een zwarte lijst met 120 hiphopnummers uit. Van die lijst waren de eerste zeventien nummers van Yin Sanr. "De Chinese regering ziet hiphop als zwarte protestmuziek uit Amerika. En voor dat soort muziek zou geen plaats zijn in de Chinese cultuur."

Luister vanavond vanaf 19.30 uur naar Bureau Buitenland voor de reportage.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1