appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharestar-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg

Treinstaking Den Haag en Zwolle tijdens ochtendspits

ANP
maandag 19 juni 2017 | NOS | NPO Radio 1 Twitter

Treinreizigers die vanochtend via de stations Zwolle of Den Haag Centraal reizen, krijgen te maken met problemen door een staking. Treinpersoneel op beide stations legt dan het werk neer.

De staking begint om 05.00 uur en duurt tot 09.00 uur. In die tijd rijden er rond Zwolle en Den Haag Centraal minder of geen treinen, wat ook elders in het land gevolgen kan hebben. Het kan na afloop van de actie nog een tijd duren voordat treinen weer volgens de dienstregeling rijden.

Stakende NS-medewerkers delen in de buurt van de stations koffie, thee en koek uit aan de reizigers. Het webcareteam van NS beantwoordt op Twitter vragen van reizigers over vertragingen.

Vakbond FNV Spoor heeft de staking uitgeroepen vanwege de krimpplannen van de NS en omdat er volgens de bond bij de NS al anderhalf jaar "geen enkele beweging" is in de onderhandelingen.

FNV Spoor spreekt van een laatste redmiddel. Eerdere publieksvriendelijke acties hebben geen effect gehad, zegt de bond.

De spoorvakbond wil onder meer dat de directie stopt met, wat de bond noemt, het afbreken van de NS. Zo wil het spoorbedrijf alleen nog rijden op het hoofdrailnet en zal het niet meebieden op concessies voor regionale lijnen.

Als gevolg daarvan zullen werknemers hun baan verliezen of onmogelijke reistijden krijgen omdat ze op andere locaties moeten werken, zegt de bond.

Veiligheid

Ook wil de NS de winkels op de stations en het winkelpersoneel uitbesteden. Het personeel krijgt volgens de bond daardoor slechtere arbeidsvoorwaarden.

Ook weigert het bedrijf volgens FNV Spoor om de tweede conducteur terug te brengen op de dubbeldekkers. Daardoor neemt de veiligheid af voor zowel de werknemer als de reiziger, aldus de bond.

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1