appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Dit houdt werken leuk: neem onbeperkt vakantie of ga op wereldreis

ANP
dinsdag 15 januari 2019 | AVROTROS | Redactie EenVandaag Twitter

Elk kind dat nu geboren wordt, moet 60 jaar lang blijven werken. Dat hangt samen met de levensverwachting van de baby's van nu: de kans dat zij 100 jaar oud worden is sterk aanwezig. Om je werk lang leuk te houden, doen jonge werknemers het steeds vaker helemaal anders.

Dit is hoe carrières er in de toekomst uitzien

Uit een onderzoek van PwC in opdracht van De Telegraaf, blijkt dat zij op een andere manier gaan werken. Een baby die straks 100 jaar wordt, zal vaker in deeltijd werken en soms zelfs een jaartje pauzeren.

Afspraken op maat

Volgens Aukje Nauta, hoogleraar organisatiepsychologie aan de Universiteit Leiden, maakt nu een derde van alle bedrijven afspraken op maat. Als werknemer is het volgens haar ook belangrijk om daar aandacht aan te besteden. "Wat heel erg belangrijk is, is dat je op tijd met je baas of opdrachtgever in gesprek gaat en aangeeft: dit zijn mijn capaciteiten, hoe kan ik zorgen dat deze het best tot zijn recht komen?"

De uitslagen van het onderzoek van PwC stemmen haar tevreden. "Ik vond het fijn om te horen dat de jongere generatie veel bezig is met zingeving en flexibiliteit in hun werk. Daarmee hou je het ook voor jezelf veel leuker."

Onbeperkte vakantiedagen

Een goed voorbeeld daarvan is Prowareness in Delft. Je kunt er onbeperkt vakantiedagen opnemen, en ook een sabbatical is geen enkel probleem. "Verbazingwekkend genoeg nemen mensen helemaal niet lang vrij. Als je ze het vertrouwen geeft, maken mensen daar geen misbruik van", vertelt Tipsha Barbier, chief marketing officer bij het bedrijf.

Ook hangt van iedere medewerker een foto aan de wand. Daar staat onder welke doelen ze hebben en zélfs wat ze verdienen. "Dat is helemaal niet ongemakkelijk", zegt Barbier. "Het is open en transparant. Mensen kunnen daar samen het gesprek over aangaan." Het zorgt niet voor scheve ogen, ook als te zien is dat iemand 6000 bruto per maand krijgt. "Het heeft tot niets vervelends geleid. Het levert alleen kansen op om het over groei en ontwikkeling te houden."

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter.

Correctie melden

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1