appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO
STER Advertentie

Instagram verwijdert 2000 accounts die nepmerkkleding verkopen

ANP
donderdag 10 januari 2019 | NOS | redactie

De FIOD, douane en merkrechtenbureaus zien steeds vaker accounts op Instagram voorbijkomen die high class nepkleding en accessoires verkopen. Instagram heeft op verzoek in 2018 ruim 2000 van dit soort accounts verwijderd.

'De 2000 opgedoekte accounts zijn het topje van de ijsberg'

Een Gucci-riem voor 150 euro (originele prijs: 750 euro), Louboutin-sneakers voor 170 euro (originele prijs: 900 euro), en Louis Vuitton-zonnebrillen voor 65 euro (originele prijs: 500 euro). Het scheelt je een hoop geld, lijkt net echt, maar is hartstikke nep.

De Instagramaccounts die nepkleding verkopen zijn vooral populair onder jongeren tussen de 12 en 25 jaar oud, vertellen nepmerkhandelaars zelf, vaak ook jong, anoniem aan NOS Stories.

Topje van de ijsberg

In 2017 onderschepte de Belastingdienst in totaal bijna 75 duizend namaakkleren, schoenen en accessoires, met een waarde van meer dan 6 miljoen euro. Het spul wordt vooral gemaakt in fabrieken in China, Hongkong en Turkije. Een Instagram-handelaar koopt via die landen bijvoorbeeld een zonnebril van Cartier in voor 15 euro, en verkoopt 'm voor 50 euro.

"Het is het tieners gewoon waard om er bij te horen. Sommige tieners geven toe dat de kleding nep is, anderen schamen zich er voor." Jeroen en Nisrine van NOS Stories spraken met jonge handelaren én kopers van nepmerkkleding. In podcast De Dag vertellen ze hoe ze te werk gingen en hoe groot de handel in namaakkleding is:

De Dag #241: Hoe werkt de handel in namaakkleding op Instagram?

Sociale media

Dat namaak z'n weg online zoekt, is niets nieuws: het is een relatief veilige manier om te verkopen. Wat volgens merkrechtenbureaus wel een nieuw verschijnsel is, is de verschuiving van veilingplatforms, zoals Marktplaats en eBay, naar social media-platforms.

"Marktplaats en eBay zijn makkelijker om schoon te krijgen. In Nederland wordt vooral verkocht via Instagram, in Azië is dat bijvoorbeeld WeChat", zegt Ronald Brohm, directeur van React, een organisatie die merken bijstaat in de strijd tegen nepartikelen.

Op social media is het voor opsporingsdiensten moeilijker om de handelaren achter de accounts op te sporen, zegt Gera van Weenum, woordvoerder van de douane. "Je kan op een relatief eenvoudige manier je spullen verkopen omdat je een groot bereik hebt, en je kunt heel gemakkelijk van account wisselen. Daarmee blijf je anoniem." Voor jeugd lijkt de handel in valse artikelen zo een relatief makkelijke manier om wat geld bij te verdienen.

Straf

Het maken en verhandelen van nepmerkartikelen is dus illegaal. De handel is strafbaar met gevangenisstraffen tot vier jaar. Wat je leeftijd ook is, een merk kan je aanklagen voor de schending van hun merkrecht en auteursrecht. Vorig jaar werd aan een Nederlandse student een hoge geldboete opgelegd voor het handelen in vervalste Chanel-tassen. Zulke boetes kunnen oplopen tot 25 duizend euro.

Hoe wat waar?

Elke werkdag staat er vanaf 12.00 uur een nieuwe podcast klaar op je favoriete podcastplatform, zoals iTunes, Stitcher, Soundcloud en nporadio1.nl/podcast. Vergeet je niet te abonneren! Dan ontvang je dagelijks een melding wanneer een nieuwe aflevering van De Dag verschijnt. De podcast is een gezamenlijke uitgave van NOS, KRO-NCRV, BNNVARA, AVROTROS, NTR, EO, VPRO, Omroep MAX en WNL op NPO Radio 1.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1