Binnenland
KRO-NCRV

'Meer interesse voor de Voice of Holland dan voor belangrijke cijfers'

foto: Unsplashfoto: Unsplash
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Meer interesse voor de Voice of Holland dan voor belangrijke cijfers'

Hoeveel mensen in Nederland zijn immigrant? Hoeveel procent van de populatie is moslim? En hoeveel vrouwen hebben last van seksuele intimidatie? Nederlanders schatten belangrijke feiten vaak verkeerd in. Dit blijkt uit een groot onderzoek van Ipsos waarvoor zevenendertig landen werden ondervraagd. In geen enkel land worden de cijfers overigens correct ingeschat door haar burgers.

Nederlanders denken dat een kwart van de inwoners immigrant is, terwijl het werkelijke aandeel twaalf procent is. Daarnaast wordt het aandeel moslims op twintig procent geschat in plaats van de werkelijke vijf procent. Op de vraag hoeveel vrouwen in Nederland sinds hun vijftiende last hebben gehad van seksuele intimidatie, gokt Nederland gemiddeld op achtendertig procent. Het werkelijke cijfer is drieënzeventig procent.

Is de media verantwoordelijk?

Is de media verantwoordelijk voor deze misvattingen van de feiten? Wouter de Winther, chef parlementaire redactie van de Telegraaf, denkt van niet. ''Het werkloosheidscijfer zetten wij een paar keer per jaar met chocoladeletters in de krant. Ook andere kranten en de journaals berichten hierover.'' Hij vraagt zich af wat er uiteindelijk bij mensen blijft hangen. De journalist betwijfelt of mensen wel genoeg interesse hebben in feitelijkheden. ''Je kan ook zeggen dat mensen zich niet interesseren voor cijfers. Ze verdiepen zich liever in de Voice of Holland, dan hoe het met de werkloosheid staat.''

Roos Schlikker, schrijver en columnist bij het Parool, vindt dit geen verrassende cijfers. Ze denkt wel dat de media invloed hebben op de beleving van getallen. ''Wij als media zijn op zoek naar het mooie en heftige verhaal. Misschien dat deze verhalen het gevoel geven dat dingen vaker voorkomen dan dat ze in werkelijkheid doen." Volgens Schlikker is dit niet per se de fout, maar kunnen de media wel meer duiding geven door meer feitelijke informatie aan te bieden. Bijvoorbeeld in de vorm van een kader met de juiste cijfers.

Index

Nederland doet het overigens niet het slechts. Van de zevenendertig onderzochten landen staat Nederland op de tweeëntwintigste plek. Inwoners van Zweden, Hong Kong en Nieuw-Zeeland schatten hun land het meest accuraat in op deze maatschappelijke thema's. Inwoners van Turkije, Thailand en Mexico zitten er het vaakst naast.

Ster advertentie
Ster advertentie