Binnenland
KRO-NCRV

Nike maakt een sterk politiek statement door Colin Kaepernick te steunen

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Nike maakt een sterk politiek statement door Colin Kaepernick te steunen

Op de knieën gaan tijdens het volkslied. En dat doen om aandacht te vragen voor de slechte levensomstandigheden, het racisme en de schending van burgerrechten van zwarte Amerikanen. Dit symbolische protest in 2016 kostte de topatleet en American footballspeler Colin Kaepernick zijn zevenjarige contract ter waarde van 126 miljoen dollar bij één van de grootste footballclubs in de Verenigde Staten. Niet alleen werd zijn contract verscheurd, ook durfde geen enkele andere club hem meer in te huren. Einde carrière.

Trump eiste tijdens zijn verkiezingscampagne Kaepernicks ontslag. De NFL, de nationale bond van de footballspelers, eiste een boete en bij het grote publiek viel hij van zijn voetstuk. En dat allemaal voor die kniebuiging. Maar maandag vroeg het sportkledingmerk Nike Kaepernick om centraal te staan in een 'Just Do it'-campagne.

De macht van sport

Gisteren startte de campagne, met als leus: geloof in iets, zelfs wanneer je er alles voor moet opgeven. Nike gaat shirts en truien verkopen waarop Kaepernick staat afgebeeld. Zijn profiel is het herkenningspunt voor de nieuwe campagne. Want, zo zeggen ze bij Nike: "Wij vinden Colin één van de meest inspirerende atleten van zijn generatie. Hij heeft de macht van sport gebruikt om de wereld een stapje verder te helpen."

Volgens voormalig correspondent van de Verenigde Staten, journalist én Mediaforum-lid Tom Kleijn is deze sponsoring van de mensenrechtenactivist Kaepernick een teken van deze tijd. "Nike maakt een duidelijke keuze door als leverancier van de NFL een geroyeerde speler als boegbeeld te kiezen. Dat is een politiek statement van een zeer groot sportmerk. Zelfs in de sportwereld worden nu duidelijke politieke keuzes gemaakt", zegt hij in Spraakmakers.

Aandelen

Volgens Kleijn is Kaepernick een sportheld die op de toppen van zijn roem gekozen heeft om op te komen voor de mensenrechten. Arnon Grunberg, schrijver en vandaag hoofdgast bij Spraakmakers, merkt echter op dat het sportkledingmerk de keuze heeft gemaakt omdat ze denken zo meer geld te kunnen verdienen. "Het is een commerciële keuze. Je wilt juist de geëngageerde kant laten zien, de goede kant voor veel mensen en zo je imago verbeteren."

Of het voor Nike commercieel een goede zet is moet nog blijken. Tot nu toe zijn de aandelen van Nike na één dag wel iets gezakt.

Ster advertentie
Ster advertentie