appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Ruim helft piloten vloog met niet-fitte collega

ANP
maandag 2 juli 2018 | KRO-NCRV | Twan Spierts

Meer dan de helft van de piloten heeft wel eens in de cockpit gezeten met een collega-piloot die niet fit genoeg was om te vliegen. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) presenteert in 1 op 1.

Minder dan de helft van de piloten (48 procent) zegt zich altijd af te melden als ze niet fit genoeg zijn om te vliegen. Verder zegt ruim zestig procent zich wel eens te laat te hebben gerealiseerd dat ze niet hadden moeten vertrekken, omdat ze bijvoorbeeld oververmoeid of ziek waren.

“De procedure is heel helder: ben je niet fit genoeg om de vlucht veilig uit te voeren, dan voer je ‘m niet uit”, zegt voorzitter Arthur van den Hudding van de vakbond in 1 op 1. Hij noemt de drempel voor een piloot om zich ziek te melden 'heel hoog'.

VNV-voorzitter Arthur van den Hudding over onderzoek naar vliegveiligheid

Hoge werkdruk

Een van de oorzaken dat piloten regelmatig oververmoeid vliegen, is volgens Van den Hudding de hoge werkdruk voor piloten. De VNV maakt zich daar al jaren druk over. 88 procent van de piloten vindt dat de werkdruk de afgelopen tien jaar is toegenomen.

“Waar de werkdruk met name in zit is als je veel vluchten op een dag moet doen, of als je veel achter elkaar vliegt met tijdsverschillen en een nacht moet overslaan”, zegt Van den Hudding. Toch denkt de pilotenvakbond dat vliegen -ondanks die toegenomen werkdruk- de afgelopen jaren niet onveiliger is geworden, omdat de techniek beter is geworden.

Zijn onze vliegvelden veilig?

Een aantal andere opvallende uitkomsten van het onderzoek:

  • Slechts iets meer dan de helft vindt dat onze luchthavens voldoen aan de moderne veiligheidsnormen.
  • Slechts één op de drie is het eens met de stelling dat de overheid de vliegveiligheid serieus neemt. 
  • Iets meer dan de helft vindt dat suggesties en veiligheidsmeldingen van piloten door hun vliegmaatschappij serieus worden genomen.

1200 leden van de pilotenvakbond deden mee aan het onderzoek. Het is de eerste keer dat de VNV de veiligheidssituatie onderzoekt. Over twee jaar wordt het onderzoek herhaald.

Correctie melden

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1