appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Vijf tips om een (dodelijke) val te voorkomen

ANP
woensdag 4 december 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

In Nederland sterven gemiddeld dertien mensen per dag aan de gevolgen van een ongelukkige val. Dat blijkt uit cijfers van het CBS uit 2018. Vijf tips om een (dodelijke) uitglijder te voorkomen. 

Wietske Hoekstra van VeiligheidNL over CBS-cijfers Dood door Val
In 2018 overleden 4628 inwoners door een accidentele val. Dat is bijna 600 meer dan in 2017. Eigenlijk stijgt dit getal al jaren. Dat komt volgens Wietske Hoekstra van VeiligheidNL door de 'dubbele vergrijzing'. "We worden ouder en er komen meer ouderen."

Alleen al op de eerste hulp lopen de kosten voor Nederland op tot 1 miljard euro. Maar we kunnen ook zelf iets doen. Hoekstra heeft vijf tips om het aantal vallen terug te dingen. 

Medicijngebruik 

Ouderen gebruiken steeds vaker en meer medicijnen. Volgens Hoekstra, die consultant veilig opgroeien en ouder worden is bij VeiligheidNL, verandert je mobiliteit daardoor. "Van medicatie kun je duizelig worden en een verminderd reactievermogen hebben. Laat regelmatig bij je arts of specialist checken of je minder medicijnen kan hebben of dat je het kan afbouwen."

Kracht 

Vanaf je zeventigste neemt je kracht met gemiddeld 1 tot 2 procent per jaar af, vertelt Hoekstra. Daarom moet je op latere leeftijd blijven trainen om je kracht en balans te behouden. Vooral de benen, buik en onderrug zijn belangrijk. Speciale val- en balanstrainingen kunnen uitkomst bieden. 

Lopen 

Meer op je achtervoet lopen en een bredere pas zorgen voor meer stabiliteit en balans. Ook goed inschatten of een situatie fysiek haalbaar is, beperkt het aantal ongelukken.

Licht 

"Ouderen hebben meer licht nodig om goed te kunnen zien dan jongeren", aldus Hoekstra. Zorg dus voor voldoende licht in huis, ook 's nachts als je naar het toilet gaat. 

Risico beperken 

“Het belangrijkste om het verhoogde valrisico te beperken is een veilig huis creëren vertelt Hoekstra. "Plaats steunen en handgrepen en zorg dat je badkamervloer minder glad is." 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1