appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Langs de Lijn En Omstreken
STER Advertentie

Dit is de grootste flop uit de auto-historie

Pixabay
dinsdag 14 juli 2020 | BNNVARA | Redactie J.G.L.W. Twitter

De verwachtingen van de Ford Edsel waren hoog en de auto werd met veel bombarie gepresenteerd. Maar, de Edsel werd de grootste flop uit de auto-historie, vertelt Carlo Brantsen, hoofdredacteur van autoblad Carros, in J.G.L.W.

De grootste flop in de autowereld

De Edsel was niet zomaar een model van Ford, het was een compleet nieuw merk onder het grote Ford-label. Brantsen: "Dat geeft al even aan wat een ongelofelijk groot belang Edsel had voor de Ford Motorcompany." De Ford Edsel moest de grote leegte opvullen tussen de auto die al bestond voor de werkende mensen en de meer chiquere variant die al beschikbaar was.

"Er werd een enorme, Amerikaanse slee ontwikkeld met een paar bijzondere styling details en een aantal gimmicks. Tegenwoordig zouden we daar niet meer van opkijken. Je kon bijvoorbeeld de automatische versnellingsbak met drukknoppen bedienen, er zat een wat nieuw soort stuurbekrachtiging in." Die elementen waren toegevoegd om de auto sexy te maken, "en dat is dus wel gigantisch misgelopen", zegt Brantsen.

'Het was een bijzondere auto'

Koste wat kost moet Edsel een succes worden. Dus er waren bijvoorbeeld grote sterren als Louis Armstrong en Bill Cosby ingeschakeld om reclame te maken op televisie in een show die anderhalf uur duurde. Miljoenen dollars gingen in het nieuwe merk zitten. "Het is één van de voorbeelden van hoeveel Ford eraan gelegen was om van de Edsel een succes te maken", aldus Brantsen.

"Op zich was de auto verder niet lelijk, het was een bijzondere auto." De grill van de auto zorgde voor de nodige fantasie bij mensen. Waar de makers bij Ford het verwoordden als een 'paarden hoofdstel', zagen anderen in de grill de edele delen van een vrouw. Voor de Edsel was deze reputatie funest, want wie wilde nou in zo'n auto rijden?

Iets wat zo groot is geïntroduceerd en vervolgens de mist in is gegaan, ik zou daar niet zo snel een tweede voorbeeld van weten.

Carlo Brantsen

Slagschepen om in te rijden

Bovendien werden in de tijd van de Edsel 'slagschepen' gebouwd, zegt de hoofdredacteur van Carros. Denk bijvoorbeeld aan de beroemde roze Cadillacs met de roze vleugels achterop. Dus, het was een tijd van uitgesproken smaak wat auto's betreft. Maar, er was een recessie in aantocht. Brantsen: "Dus tegen de tijd dat de Edsel op de markt kwam, was er eigenlijk al geen behoefte meer aan zulke enorm grote auto's. 

Het is op alle fronten misgegaan met de Ford Edsel. "Net toen Amerika wat kleiner wilde gaan rijden, kwam die enorme Edsel. Vervolgens hadden we natuurlijk het design akkefietje. En vervolgens zat de auto ook nog vol met allemaal gadgets die de Amerikanen niet wilden, want die waren - zeker in die tijd - zo conservatief als de pest. Dus op alle fronten ging het niet goed, ondanks de enorme inspanningen."

Een hele grote tegenslag voor Ford

In twee jaar tijd werden ongeveer 30.000 Edsels verkocht. "Terwijl het target was om in twee jaar zo rond de 400.000 van die dingen te bouwen", vertelt Brantsen. "Dan praat je over een zeperd vanjewelste. Echt vanjewelste. Het was een major setback voor Ford."

"Iets wat zo groot is geïntroduceerd en vervolgens de mist in is gegaan, ik zou daar niet zo snel een tweede voorbeeld van weten. Niet zo groot als de badge Edsel", vertelt Brantsen. De Ford Edsel is daarmee de grootste flop uit de auto-historie.

De grootste flop in de autowereld

Jaren die ook Geen Lieverdjes Waren - JGLW

We zijn ongeveer halverwege 2020 en we kunnen nu eigenlijk al wel zeggen: dit jaar gaat de geschiedenisboekjes in als een venijnig jaar. Ieder jaar heeft natuurlijk z'n schaduwzijde, in JGLW bespreken Wouter Bouwman en Roelof de Vries de rafelrandjes van een jaar dat achter ons ligt.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1