Geschiedenis
NTR

Paleontoloog Anne Schulp werkte mee aan ontdekking nieuwe dinosauriër

foto: Pixabayfoto: Pixabay
  2. Paleontoloog Anne Schulp werkte mee aan ontdekking nieuwe dinosauriër

Dinosaurussen zijn dan wel uitgestorven, in onze verbeelding zijn ze nog springlevend. Paleontoloog Anne Schulp vertelt in Focus over een groot project in Angola, met grote resultaten: de ontdekking van een nieuwe dinosauriër Angolatitan.

Paleontoloog Anne Schulp: 'Een mus is gewoon een soort mini-velociraptortje'

Angolatitan

Paleontoloog Anne Schulp is onderzoeker bij museum Naturalis in Leiden en hoogleraar aan universiteit Utrecht. Hij onderzocht dinosaurusfossielen in Oman en dinosaurusvoetsporen in Jemen. Ook leidde hij een groot project in Angola, wat onder meer de nieuwe dinosauriër Angolatitan opleverde. "Het is een langnekdinosaurus, die kent iedereen.

Het is een geleidelijk proces. Je komt eerst een stukje bot tegen, geen idee wat het is. Dan ga je verder graven, en komt er nog een stukje boven en nog een stukje. Het kan een week of twee weken duren voordat je weet waar je mee te maken hebt. Daarna moet je alles gaan vergelijken: alle details, op verschillen en overeenkomsten. Pas dan begint het te dagen; we hebben hier iets nieuws. Er is dus niet paf, een ontdekkingsmoment, het gaat heel stapsgewijs."

De geslachtsnaam verbindt Angola met de Titaan uit de Griekse mythologie. De soortaanduiding verwijst naar Adamastor, een zeereus uit de legenden van de Portugese zeevaarders die de zuidelijke Atlantische Oceaan onveilig zou maken. Schulp is de eerste Nederlander die althans medenaamgever is van een Mesozoïsche dinosauriër.

Dinosaurussen in Nederland

Ook in Nederland zijn dinosaurussen te vinden. Schulp: "In de kalksteengroeven van Winterswijk en de Sint-Pietersberg in Limburg. Zo is de Amatosaurus gevonden in de steengroeves van Winterwijk. Een dier met een lange nek en afgeplatte zwempoten dat waarschijnlijk in zee vissen en schelpen ving. Hij was zo'n drie meter lang. Naturalis heeft een aantal wervels van dit dier.

Naast de Amatosaurus zijn er in Winterswijk delen van heel veel andere dieren uit de dinotijd gevonden. Bijvoorbeeld een Nothosaurus van ongeveer 240 miljoen jaar oud, een reptiel (geen dinosaurus) van ongeveer een meter lang. Hij leefde zowel op het land als in het water en joeg waarschijnlijk op vis."

Belang van onderzoek

"De dinotijd was een tijd van grote veranderingen", legt Schulp uit. "Door die te onderzoeken, ontdekken we hoe evolutie werkt. En daarmee kunnen we ook een beetje in de toekomst kijken. Omdat de mens zijn stempel op de aarde drukt, is het belangrijk om te voorspellen welke kant de natuur straks opgaat. Dat zijn grotere vragen waar we met z'n allen graag het antwoord op willen vinden."

Focus Wetenschap