appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Hoe Nederland de oversteek naar het zebrapad maakte

ANP
vrijdag 9 augustus 2019 | NOS | Redactie

Vijftig jaar geleden werd de beroemdste foto van een zebrapad gemaakt: die op de hoes van het Beatle-album Abbey Road. En Engeland is ook de bakermat van het zebrapad, weet verkeerspsycholoog Berry den Brinker.

De geschiedenis van zebrapaden

"Eind jaren veertig werd in Engeland geƫxperimenteerd met oversteekpaden", vertelt Den Brinker in NOS Met het Oog op Morgen. "Er werd toen gekozen voor het zwart-wit gestreepte patroon omdat dat het veiligste leek." Het was de latere premier James Callaghan die met de bijnaam zebrapad kwam. "Die vergelijking was zo duidelijk dat het altijd zo is gebleven."

In Nederland verscheen het zebrapad voor het eerst in Breda in de jaren vijftig. "Ik kan me nog herinneren dat er heel veel propaganda werd gemaakt over hoe je je moest gedragen bij een zebrapad. Er bestond de vrees dat automobilisten niet zouden opmerken dat een zebrapad een voorrangszone was en daarom stonden er ook nog knipperbollen bij."

Ongelukken

Dat bleek niet onterecht want er gebeurde alsnog veel ongelukken bij zebrapaden. Die knipperbollen, palen met knipperlichten, verdwenen in veel gevallen weer omdat ze een gevoel van schijnveiligheid zouden geven.

Het zebrapad bij Abbey Road heeft een vermelding op de Britse erfgoedlijst gekregen. (foto: ANP)

"Er zijn mensen die zeggen dat zebrapaden helemaal niet veilig zijn omdat er veel ongelukken gebeuren", vervolgt Den Brinker. "Maar in een ziekenhuis gaan ook veel mensen dood. Dat wil niet zeggen dat je geen ziekenhuizen moet hebben. Want als er geen zebrapaden zijn, waar moeten mensen dan oversteken?"

Den Brinker adviseert gemeenten onder andere over het gebruik van zebrapaden. "De ideale oplossing lijkt me om zebrapaden aan te leggen op een verhoging zodat er vaart geminderd moet worden." 

Verder ziet de verkeerspsycholoog graag dat de maximumsnelheid in steden naar dertig gaat en dat alle straten fietsstraten worden. "Dan zijn automobilisten niet meer dominant. En dan kun je de fietspaden opheffen zodat er meer stoep voor voetgangers komt. De stoep staat in veel steden bijna voor honderd procent vol met terrassen, planten of andere zaken."

De geschiedenis van zebrapaden

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1