appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Action: wij zochten de randen van de regels niet op

ANP
woensdag 16 december 2020 | EO | Guido van Riet

Winkelketen Action vindt het verwijt van minister De Jonge dat het de randen van de regels opzocht door toch open te gaan, niet op zijn plaats. ''Wij volgden gewoon de regels die het ministerie zelf op de website had staan'', zei woordvoerder Yvette Moll in Dit is de Dag. Maar retaildeskundige Paul Moers vindt dat 'volkomen flauwekul'.

Woensdagochtend nog mochten de winkels open indien meer van 30 procent van het assortiment uit essentiële producten bestond. "Zo deden we dat eerder al een maand in Frankrijk en België. Gedurende de dag zijn deze regels veranderd, naar 70 procent. Dat kan tijdens een crisis. Dat begrijpen we en dan gaan we weer dicht." Volgens Moll komen veel klanten voor essentiële producten zoals waspoeder, shampoo, eten en drinken, en schoonmaakmiddelen naar de Action. "Wij dachten dat we een goede aanvulling op de supermarkten zijn, waar het heel druk is." 

Discussie over verkoopmogelijkheden van winkels tijdens de lockdown

Directeur Udo Delfgou vindt dat de keten met het openen van de winkels niet de randen heeft opgezocht. "Het ging ons om duidelijkheid over de regels. Toen die kwam, zagen we dat ketens de deuren weer sloten."

Retaildeskundige Paul Moers vindt deze uitleg "volkomen flauwekul en Farizeeërgedrag." Hij stelt dat winkels tijdens de lockdown helemaal dicht moeten. "De hele retail is erbij gebaat als we deze crisis oplossen".

Afhaalpunten

Brancheorganisatie InRetail pleit voor afhaalpunten bij winkels, waarbij de klant producten online bestelt en contactloos op een afgesproken moment afhaalt. "Zo help je de lokale ondernemer", aldus Udo Delfgou. Moers vindt dat ook geen goed idee, omdat mensen er toch weer door gaan reizen. Delfgou: "Nou, ik denk dat online bestellen veel meer vervoersbewegingen met zich meebrengt dan een keer op de fiets bij je lokale ondernemer een pakketje ophalen."

Moers zelf pleit voor een supermarktheffing, omdat supermarkten in de crisis extra omzet maken. Die belasting zou onder winkeliers moeten worden verdeeld. Delfgou gelooft daar op zijn beurt weer niet in "niet haalbaar", aldus de directeur van InRetail.

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1