appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: NOS Radio 1 Journaal
STER Advertentie

Reclame's verwisselen 'juist nu' steeds meer voor een 'grappige toon'

Pexels
donderdag 14 mei 2020 | BNNVARA | Astrid out of the Box Twitter

Ook de reclamewereld kreeg een klap van de coronacrisis. Ruim 40 procent van de reclame's in sterblokken vielen weg. Hoe gaat de reclamewereld hiermee om? "De vanzelfsprekendheid waarmee werd geadverteerd is weggenomen", zegt Atva van Zanten in Astrid out of the Box.

Uitzending van 14 mei 2020

"Zeker in het begin zijn heel veel campagnes geannuleerd", vertelt Van Zanten, de CEO van Mindshare. "Merken en klanten weten natuurlijk niet wat er gaat gebeuren, dus onzekerheid helpt niet. En ook dat het gebeurt in de aanloop naar de sportzomer met veel evenementen die gecanceld zijn, maakt dat adverteerders even moeten nadenken van, wat nu?"

Wat is de boodschap?

Mindshare is het grootse reclame-adviesbureau van Nederland. Zij geven bedrijven advies over de communicatie met klanten en helpen met het opzetten van campagnes. Van Zanten merkt dat in de wens van het bedrijf 'meer scherpte' zit, "ik denk dat de vanzelfsprekendheid waarmee we geadverteerd of gecommuniceerd hebben is weggenomen en dat er beter wordt nagedacht over, 'kan ik deze boodschap nu overbrengen', en 'zit de consument hierop te wachten'."

Volgens Van Zanten is dat een positieve ontwikkeling: "Dat is de basis van wat we zouden moeten doen in onze communicatie-industrie: relevant zijn voor mensen. Relevantie is altijd belangrijk en in tijden dat je met elkaar door een crisis gaat des te meer. Dus het is zeker belangrijk om na te denken over wat je boodschap is." 

Het goed aanvoelen van de gemoedstoestand van de consument, is volgens Van Zanten de enige weg voor merken om succesvol uit deze crisis te komen.

Enorme klap

Het Nederlandse bedrijf 'Chuck Studios' maakt spotjes voor allerlei internationale en nationale grote bedrijven. Toen de coronacrisis losbarstte kreeg het bedrijf een enorme klap. "In de buurt van 100 procent van de opdrachten vielen weg", vertelt de oprichter Olaf van Gerwen.

"De eerste reactie was eigenlijk eentje van angst, dus in eerste instantie viel bijna 100% weg. In de weken erna is het langzaam wel weer een beetje op gang gekomen, maar het is nog niet in de buurt van waar we waren."

Reclame met een grappige toon

Niet in alle landen waar Chuck Studios werkzaam is mag gefilmd worden. Gelukkig mag dat in Nederland bijvoorbeeld wel. Tijdens het filmen is een beperkt aantal mensen aanwezig op de set en ook wordt er voldoende afstand gehouden. Gelukkig is er dus nog werk, het kost alleen meer tijd.

Aan het begin van de coronacrisis gingen de reclame's meer op elkaar lijken: "Het had allemaal een boodschap van gemeenschapszin", vertelt Van Gerwen. "En een boel liefdadigheid initiatieven, en maatschappelijk betrokken campagnes. Nu, twee maanden later ongeveer, merken we dat entertainment belangrijk wordt. Dus we zien nu een golf van reclame's die grappiger van toon zijn."

Astrid out of the Box

De coronacrisis heeft enorme gevolgen voor de economie en voor ondernemers. Toch zie je gelukkig ook voorbeelden van bedrijven die out of the box weten te denken en de koers van hun bedrijf omgooien. Astrid Joosten spreekt ondernemers die out of the box oplossingen zoeken om hun bedrijf draaiende te houden tijdens de coronacrisis.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1