appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: NOS Langs de Lijn
STER Advertentie

Lokale ondernemers slaan handen ineen om sterk uit crisis te komen

ANP
woensdag 25 maart 2020 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

De horeca is al dicht en hoewel winkels nog open zijn, voelen ook zij de gevolgen van de coronacrisis. Bij de pakken neerzitten is er voor deze ondernemers niet bij, zij slaan de handen ineen en zetten online platforms op om samen de crisis te overwinnen. "Er is een enorme sympathie naar de lokale ondernemer", aldus Jan Meerman van branchevereniging INretail in Spraakmakers.

Meerman: "Mensen kopen geen kleding, geen schoenen, dat is dramatisch." De non-food-retail lijdt onder de crisis. "Ze hebben 80 procent omzet te weinig."

Wat kunnen we zelf doen om de lokale economie te steunen?

Waarde lokaal ondernemerschap

Tegelijkertijd ziet Meerman dat lokale initiatieven aanslaan en dat de consument solidariteit toont om de lokale middenstand mee overeind te houden. "De maatschappelijke waarde van lokaal ondernemerschap komt sterk naar voren." Bijvoorbeeld de sociale functie van de buurtwinkel, waar ook even een praatje wordt gemaakt.

Bakker Jos van Eijndhoven en Spraakmakers-communitylid van het eerste uur, hoopt dat de crisis, hoe verschrikkelijk ook, toch iets moois kan voortbrengen.

"Het groeiend besef van het gemak dat mensen in een vrij kleine woonkern, toch dagelijkse boodschappen kunnen doen." Niet bij de giganten en internetwinkels, maar bij de lokale slager en kruidenier. De huidige situatie kan bijdragen aan dat besef. "Consumenten zijn de winnaar na de crisis."

Lege winkelstraten, online drukte?

Juwelier Stefan de Koning uit Veenendaal ziet eveneens lege winkelstraten. Het deed hem besluiten een website te maken waar lokale ondernemers hun diensten aan kunnen bieden. "Inmiddels hebben we 40 aanmeldingen binnen een aantal uur, morgen gaan we live."

In Assen startte Richard van Lunenborg eenzelfde initiatief – samen voor assen – om horeca en ondernemers een platform te geven. "Het maakt niet uit wat het is, een tegoedbon voor na de crisis, bezorgen, noem maar op."

Creatief ondernemen

De crisis kan ook dwingen tot creatieve oplossingen. Erik Boele heeft een bedrijf dat oesterzwammen kweet op koffieprut dat ze ophalen bij horeca. Nu de horeca dicht is, is er ook geen prut meer om op te kweken. 

"Veel mensen zijn thuis, drinken koffie en houden prut over." Boele roept daarom mensen op thuis oesterzwammen te kweken. "Bestel bij kwekers zakjes met broed, roer door je koffieprut en over 6 tot 8 weken heb je zelf oesterzwammen." 

'Blijf vaste zaken doorbetalen'

Luisteraar Elma Thijssen heeft haar eigen manier om de lokale ondernemer te ondersteunen. Ze betaalt de pedicure en kapper zoals ze normaal zou doen, ook al kan ze er niet naartoe.

Pianolessen volgt ze digitaal en ze bestelt maaltijden bij de theeschenkerij waar ze wekelijks naartoe ging. "Als mensen dat kunnen doen, wil ik oproepen vaste zaken door te blijven betalen."

Wat kunnen we zelf doen om de lokale economie te steunen?

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1