appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Hoe de handelsoorlog tussen China en de VS ons raakt

ANP
maandag 12 augustus 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

De VS en China liggen al maanden in een handelsoorlog. Wat merkt onze economie hiervan? En wat voelen we als consumenten? 

Marieke Blom (hoofdeconoom ING) over effecten handelsoorlog op Nederlandse consument

Volgens ING-hoofdeconoom Marieke Blom, is een handelsoorlog bijna altijd negatief. Toch zijn de gevolgen voor Nederland op dit moment beperkt en indirect te voelen. "Een handelsoorlog is niet goed en we hebben daar last van. Net als van de Brexit overigens." Zolang dit conflict zich beperkt tussen de VS en China, komen we volgens haar ook niet direct in een recessie. "Daarvoor is het te indirect."  

Groei mislopen  

Volgens Blom loopt de Nederlandse economie wel groei mis. Als Nederlander merk je dat niet direct, maar de productie loopt al een tijdje terug. Een werknemer kan daarom niet worden aangenomen en/of krijgen geen vast contract. Alleen je weet als werknemer niet waardoor dit komt, legt Blom uit.  

Economen zijn eigenlijk altijd negatief over een handelsoorlog, zegt Blom. "Economen zijn ervan overtuigd dat bij meer handel, ieder land zich kan specialiseren in waar het goed in is. Hierdoor wordt er zo efficiënt mogelijk geproduceerd en heb je zoveel mogelijk tucht van de markt. De uiteindelijke redenatie is dat vooral de consument daar van profiteert", aldus Blom. 

Verliezers

Voordat het zover is, heeft dit proces ook verliezers, aldus de econoom. Door de groei van de internationale handel kunnen de nationale staalfabrieken in bijvoorbeeld de VS, niet meer concurreren met de Chinese fabrieken. Dit omdat ze zijn verouderd of omdat de Chinese fabrieken staatssteun krijgen van Beijing.

Verliespijn voelen mensen erger dan die relatief kleine winst

Marieke Blom

Europese en Amerikaanse consumenten profiteren daarvan doordat staal goedkoper is. Amerikaanse staalbedrijven moeten juist medewerkers ontstaan. Dus op wereldwijd niveau profiteert de consument doordat een auto of een blikje cola iets goedkoper wordt, maar de neergaande industrieën en de daarmee gepaarde ontslagen komen hard binnen.

Die ontslagen zijn relatief veel pijnlijker voor mensen dan die lichte prijsverlaging. Blom: "Die verliespijn voelen mensen erger dan die relatief kleine winst." 

Trump

Trump speelt op dit moment volgens de ING-econoom vooral in op de pijn van de Amerikaanse staalindustrie. Dankzij zijn gecreëerde handelsoorlog zijn er staalbedrijven die weer capaciteit aan het opbouwen zijn en werknemers aannemen. De vraag blijft volgens Blom hoe concurrerend deze bedrijven nu echt zijn en of het niet veel beter is om een nieuw bedrijf, gericht op moderne technologie, te starten waar deze mensen aan de slag kunnen.  

Nederlandse tactiek

De Nederlandse tactiek bij een veranderd economisch speelveld, is volgens haar een beter recept om dit soort overgangen op te vangen. Als er een soortgelijke transitie in Nederland plaatsvindt en er sluiten fabrieken, dan gaan het UWV, de werkgevers en de vakbonden om de tafel. We organiseren het als land zo dat doodmiddel van omscholing en eventueel uitkeringen om de klappen op te vangen, mensen van de ene naar de andere sector worden begeleid. "Nederland is als land heel goed in internationale handel, omdat wij goed zijn in deze transities." 

Marieke Blom (hoofdeconoom ING) over effecten handelsoorlog op Nederlandse consument



Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1