appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO
STER Advertentie

Hiphop ontstond in The Bronx en dat ging (ongeveer) zo

Foto: screenshot Youtube
vrijdag 12 augustus 2016 | VPRO |

"Een orgie van extravagante personages, bonte kostuums, dans, zang, rap, poëzie, graffiti, ontluikende liefdes, gebroken harten, vinylplaten, schietpartijen en feestjes, tegen het decor van de letterlijk in de fik staande New Yorkse Bronx van de late jaren zeventig", zo beschrijft de Volkskrant de eerste aflevering van de nieuwste Netflixserie The Get Down. De serie gaat over het ontstaan van hiphop in de New Yorkse wijk The Bronx in de jaren 70 en is sinds vandaag te zien.

Het is geen realistische documentaire, maar 'een fantasierijke verbeelding van hoe het toen gevoeld moet hebben', vertelt Jaap Kooijman. Hij is als universitair docent gespecialiseerd in de Amerikaanse popcultuur en te gast bij NPO Radio 1.

Hiphop begon bij disco

The Get Down vertelt het verhaal over het ontstaan van hiphop in New York. Voor sommigen wellicht een verrassing: dat verhaal begint al in 1977, bij - jawel - disco. "Mijn studenten kunnen dat vaak niet geloven. Disco heeft natuurlijk een foute naam gekregen, men kent vooral de commerciële en oppervlakkige kant", zegt Kooijman. Maar vóór 1977 was disco underground, populair onder de zwarte bevolking en in de homo-scene."

Toen disco rond 1977 mainstream werd, begon de stroming mensen met minder geld uit te sluiten. The Bronx, waar het armoe troef was en waar gangs, geweld en criminaliteit welig tierden, werd een broedplaats voor nieuwe creativiteit - al wordt dat in de serie wel wat geromantiseerd, stelt Kooijman.

Luister hier naar het gesprek met Jaap Kooijman en rapper Def P. over The Get Down bij NPO Radio 1

Flop

Een beetje romantiseren zal wel moeten. Het is namelijk nog knap lastig om de opzwepende kracht van een muziekstroming in wording over te brengen op het tv-scherm, constateert The Wall Street Journal. Eerder waagde productiemaatschappij HBO zich aan een dergelijke exercitie met Vinyl. Ook een megaproductie met indrukwekkende pr-machine, maar dan over de rock 'n roll-scene in - eveneens - de jaren 70. De serie flopte gigantisch, de plannen voor het tweede seizoen werden afgeblazen.

Toch denken de makers van The Get Down niet dat hun serie een zelfde lot wacht als Vinyl. Met de serie mikt Netflix namelijk niet op oude rotten met nostalgische behoeften, maar op de jeugd, vertelt regisseur Baz Luhrmann in een interview met NRC. De acteurs zijn dan ook opvallend jong en onbekend. Zo werd één van de acteurs, Tremaine Brown Jr, toen hij veertien was door een producent gescout in een metrostation waar hij stond te rappen.

Netflix' eerste one-and-done?

De productie van de serie verliep op z'n zachtst gezegd moeizaam, blijkt uit een 'behind the scenes' verhaal van Variety. Zo zou de set in een paar jaar tijd verschillende showrunners en schrijvers hebben versleten. De bijnaam op the set voor het project: 'The Shut Down'. Het oorspronkelijke budget van 7,5 miljoen dollar per aflevering werd ruim overschreden tot een totaal van ongeveer 120 miljoen dollar (voor 12 afleveringen). Het werd daarmee de duurste Netflixserie ooit.

Met de première in zicht, reist de vraag of er een tweede seizoen zal komen, óf dat dit voor Netflix de eerste 'one-and-done' serie wordt, schrijft Variety. Want ook de stijl van regisseur Luhrmann is een risico. Luhrmann regisseerde eerder Romeo+Juliet, The Great Gatsby en Moulin Rouge!. De typische stijl van deze films - licht hallucinante beelden, wat musical-trekjes hier en daar, en een flinke dosis melodrama -  zijn ook in The Get Down terug te vinden.

Luhrman beseft maar al te goed dat die benadering voor dit onderwerp mogelijk niet bij iedereen in de smaak zal vallen, schrijft Variety. Hij zegt hierover: “What it won’t be is ignored. People will be passionate about it one way or another. I’m used to that.”

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Trailer van The Get Down

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1