Cultuur & Media

Deze twee mannen maken legendarische clips voor De Jeugd van Tegenwoordig (en nog veel meer)

foto: Beeld: Lernert & Sanderfoto: Beeld: Lernert & Sander
  1. Nieuwschevron right
  2. Deze twee mannen maken legendarische clips voor De Jeugd van Tegenwoordig (en nog veel meer)

[VPRO] Altijd lastig. Je bent kunstenaar en maakt abstract werk: je besteedt bijvoorbeeld uren en uren om alle vogels uit de film The Birds van Hitchcock te verwijderen. Maar, waaróm eigenlijk? Je weet, nee voelt, het zelf maar al te goed, maar leg dat maar eens uit aan - bijvoorbeeld - je moeder.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ontwerpers Lernert & Sander maakten in 2009 de serie How to explain it to my parents, waarin ouders liefdevol, soms ongeduldig, soms half wanhopig proberen te begrijpen waar het werk van hun kroost over gaat.

Simpel, licht, humoristisch

Zelf lijken Lernert & Sander over het algemeen weinig last te hebben van onbegrip over hun werk, of communicatieproblemen. Hun stijl is simpel, licht, en vaak humoristisch. Moeiteloos bewegen ze tussen zowel conceptuele kunstfilms als commerciële opdrachten. Komende donderdag zijn ze te gast bij de conferentie What design can do. Hier zullen ze vertellen over de kracht van visualisatie, aan de hand van hun muziekvideoclips.

Neem nou de 3-in-1-clip, die ze voor de Jeugd van Tegenwoordig maakten. "We waren gevraagd om het hele album Manon te doen: videoclips, albumontwerp, podiumbeeld - alles", vertelt Lernert Engelberts aan de telefoon. "Voor de zogenoemde 'stersingle' is het grootste budget vrijgemaakt, maar het is de bedoeling dat de andere liedjes ook clips krijgen. Wat bleek: voor al die andere liedjes samen, was ongeveer evenveel geld beschikbaar als voor die ene stersingle. Dat is eigenlijk niet te doen. Zo kwamen we op het idee om letterlijk drie clips in één te maken."

Statement

De clip is daarmee ook een statement: "Wij vinden het leuk om niet alleen maar een visualisatie bij een liedje te maken, maar ook een boodschap te vertellen op metaniveau. We vinden er iets van", zegt Engelberts. Grinnikend: "Want we zijn natuurlijk ook moralistisch kritische kunstenaars."

Om de opdrachtgever te overtuigen van zo'n experimenteel idee, heb je vooral een 'goede visual' nodig, vertelt Engelberts. "Sander en ik denken twee maanden na over zoiets - drie tracks in één beeld, dat is best ingewikkeld en was nog nooit gedaan. In woorden blijft zo'n idee nog vaag, alles staat dan als het ware nog open. Het helpt enorm om het te visualiseren. Zodra we een storyboard maken en het idee in beelden hebben gevangen, is het letterlijk 'vastgelegd'. Dan pas is er rust in de tent, en kan iedereen aan het werk."

Visualiseer je eigen toekomst

Vandaar, de 'kracht van visualisatie'. "Het klinkt als een Oprah Winfrey-achtige term, maar het betekent eigenlijk gewoon dat je weet waar je naar toe moet lopen, dat je een richting hebt", zeggen ze in de uitzending van Nooit Meer Slapen op NPO Radio 1.

"Juist daarom is het eigenlijk gek dat zo'n visualisatie nooit hebben gemaakt van onze eigen carrière, beseften we", verduidelijkt Engelberts aan de telefoon. "We zijn er zo goed in om alles wat in korte termijn binnenkomt, in beelden te vangen. Maar we hebben op die manier nooit naar onszelf gekeken, en een blik in de toekomst geworpen."

Tijdens What design can do laten ze daarom een 'waarzegger' (geen glazen-bol-type, maar eentje die dit ook voor bedrijven doet) hun toekomst voorspellen, die Lernert & Sander live op het podium gaan visualiseren.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie