appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'Peachez: een spannende thriller en een filosofische roman over geloof en liefde'

Nieuwsshow
zaterdag 11 februari 2017 | AVROTROS | Roos-Marijn Jobse

In de Nieuwsshow bespreekt een recensent elke week drie boeken in de Boekenrubriek. Deze week is de beurt aan Onno Blom. Onno (1969) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en Culturele Studies. Hij was literair redacteur bij Trouw en korte tijd de hoofdredacteur van Uitgeverij Prometheus. Tegenwoordig is hij werkzaam als freelance journalist en literair criticus, o.a. voor de Volkskrant. Schrijven doet Onno Blom ook, zo schreef hij de boeken Het fotografisch geheugen  en  Zijn getijdenboek,  een geïllustreerd biografisch portret van Harry Mulisch.

Ilja Leonard Pfeijffer, Peachez, een romance (De Arbeiderspers)

Voor Peachez, een romance heeft Ilja Leonard Pfeijffer zich laten inspireren door een waargebeurd verhaal. ‘The Professor, the Bikini Model en the Suitcase Full of Trouble’, luidde in 2013 de kop boven een artikel in The New York Times. Het ging over de aan Oxford gepromoveerde deeltjesfysicus Paul Frampton, die het slachtoffer was geworden van catfishing. Surfend op het internet had Frampton zich laten verleiden tot het plegen van strafbare feiten door een rondborstig fotomodel. Althans, dat dacht hij. Achter het model, dat van niets wist, bleek een criminele cyberbende schuil te gaan. Toen Pfeijffer dat artikel las dacht hij: daar zit een roman in.

Toch is Peachez, een romance volledig fictief. Alle beweegredenen, reflecties en overwegingen van de tragische held van de roman, een professor Klassieke Talen (het vak waarin Pfeijffer zelf is gepromoveerd) zijn aan de weelderige fantasie van de schrijver ontsproten. Net als de figuur voor wie de professor een verzengende liefde opvat: Sarah Peachez. Er bestaat een erotisch model dat zich op het internet tooit met die naam, maar zij zal geen flauw idee hebben van de rol die haar door Ilja Leonard Pfeijffer toebedeeld.

De romance tussen de studeerkamergeleerde en het meisje ontspringt in hun emailcorrespondentie. Zijn digitale brieven zijn erudiet en spitsvondig, doordrenkt van de poëzie van Horatius en Catullus, analyserend, docerend. De hare zijn fris, speels, uitdagend en ontwapenend. Een balts in de taal der liefde.

Het mooiste is dat je, hoewel je weet dat de professor hopeloos verstrikt zal raken in het web, hem toch blijft volgen en steunen in zijn verlangen. Je gunt hem zijn onmogelijke geluk. Je wil niets liever dan geloven dat Sarah Peachez bestaat, dat zij werkelijk zulke verrukkelijke schrijft, van hem houdt en ergens op hem zit te wachten.

Quod non. Van meet af aan weet je dat het slecht gaat aflopen. De professor zit op de openingspagina’s in de gevangenis. Hij kent de waarheid. Maar het verrassende is: in het eloquente verslag van wat hem is overkomen, toont hij geen wrok of spijt. Integendeel. Hij bekent schuld en aanvaard zijn lot, zelfs als hij zou moeten sterven achter de tralies. Omdat hij tenminste één maal in zijn leven echt heeft geleefd en liefgehad. Al is het in zijn fantasie.

Peachez, een romance is niet alleen een prikkelende en spannende thriller, maar ook een kleine filosofische roman over geloof en liefde.

Ross King, Waanzin & betovering (De Bezige Bij)

In Waanzin & betovering de Amerikaanse schrijver van historische romans en non-fictie, in soepele stijl over de schilderijen die Claude Monet in de laatste jaren van zijn leven obsessief maakte. Het lijken waterlelies op het doek, maar het zijn spiegels van zijn ziel.

Peter Vos, Getekende brieven (Rubinstein)

Voor Peter Vos was tekenen en schrijven één. Hij was onze meest literaire tekenaar. Zijn  Getekende brieven aan vrienden, collega’s en geliefden, verlucht met uilen, reigers, mussen, mensen, pulcinellen en fabeldieren zijn de schitterende weerslag van een kunstenaarsleven.  \

Luister de Boekenrubriek terug:

Onno Blom bespreekt de nieuwe roman van Ilja Leonard Pfeijffer

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1