appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Bureau Buitenland
STER Advertentie

Filmregisseur Mathieu Kassovitz verdient door krachtige film 'La Haine' een standbeeld

ANP
maandag 27 juli 2020 | BNNVARA | Redactie De Nieuws BV Twitter

Wie verdient er nou echt een standbeeld? Volgens strafrechtadvocaat Zahra Boufadiss is daar geen twijfel over mogelijk: filmregisseur Mathieu Kassovitz verdient dit als geen ander. In De Nieuws BV legt ze uit waarom hij een plek op een sokkel verdient.

Mathieu Kassovitz verdient een standbeeld

Zahra Boufadiss vindt dat de Franse filmregisseur een standbeeld verdient omdat het dit jaar 25 jaar geleden is dat zijn film La Haine (de Haat) uitkwam. De film laat de kloof tussen arm en rijk duidelijk zien en hoe dit in de maatschappij zou kunnen leiden tot vergaande polarisatie en uitsluiting van gemarginaliseerde groepen.

Volgen Boufadiss is de film nog steeds zeer actueel en anders dan andere films uit de jaren '90 heeft La Haine na 25 jaar niks aan zijn kracht ingeboet.

Jeugd in buitenwijken van Parijs

In de jaren '90 zijn er verschillende jongeren in Parijs omgekomen door rellen met de politie. Dit waren voornamelijk jongeren uit de buitenwijken. Filmregisseur Mathieu Kassovitz besloot toen in actie te komen. Hij was van mening dat er een film gemaakt moest worden over de jeugd in de buitenwijken, want dat was er op dat moment nog niet.

Kassovitz was 26 jaar toen hij aan deze film begon en had hiervoor pas een andere film gemaakt. Daar waar andere Franse films veel subsidie kregen, stond Kassovitz overal voor een dichte deur. Weinig mensen waren geïnteresseerd in een verhaal over de buitenwijken.

Ondanks een klein budget heeft Kassovitz toch een mooie film afgeleverd. "Wat deze film zo goed maakt zijn de onderliggende thema's zoals: politiegeweld, discriminatie, polarisatie en vervreemding tussen bevolkingsgroep. Dat alles heeft hij op een hele mooie manier neergezet", aldus Boufadiss. 

Oproep tot actie

Kassovitz keek naar het verleden, maar had ook een vooruitziende blik. De film is een oproep tot actie om de kloof tussen arm en rijk niet verder te vergroten. Zoals Kassovitz zei: "Als politici eens actie zouden ondernemen, zou La Haine allang niet meer relevant zijn."

Helaas is deze kloof ook in Nederland de afgelopen 25 jaar steeds groter geworden. De film is een aanklacht tegen discriminatie en politiegeweld tegen gemarginaliseerde groepen. Ook nu zijn er groepen in de maatschappij die voornamelijk door hun armoede geen of een zwaar achtergestelde plek in de maatschappij hebben.

Ook is de film kritisch op het gebruik van geweld als oplossing. Dat lost uiteindelijk niets op.

Mathieu Kassovitz verdient een standbeeld

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op InstagramFacebook en Twitter

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1