appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: 1 op 1
STER Advertentie

Linda de Mol in bikini: 'Je kan het als vrouw ook nooit goed doen'

ANP
woensdag 15 juli 2020 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

LINDA. onderzocht dat bijna driekwart van alle moeders uit schaamte bijna nooit op de vakantiekiekjes staat. Daarom besloot De Mol, voor meer body positivity, zelf ongephotoshopt in bikini op de cover van haar blad te verschijnen. 

Het Mediaforum met Nikki Sterkenburg en Haroon Ali

De boodschap dat je van je lichaam mag houden, is niet nieuw. "Ik schrok toen ik ontdekte dat de Dove-campagne over 'echte schoonheid' alweer 15 jaar oud is, zegt onderzoeksjournalist Nikki Sterkenburg in het mediaforum van Spraakmakers. In dat kader vindt ze de weg naar meer body positivity wel erg traag. 

Rights: Dove. Real Beauty Campaign

Met de hashtag #lekkerbodypositief roept De Mol ook andere vrouwen op om foto's van zichzelf te delen in bikini en dit jaar gewoon te verschijnen op de vakantiefoto. 

Kritiek

Er is ook kritiek, want Linda zou er juist heel goed uitzien voor haar leeftijd en, ondanks dat er digitaal niks bewerkt is, heeft ze een heel team aan mensen die deze cover tot stand brengen. 

Sterkenburg: "Je kunt het als vrouw nooit goed doen. Verschijnt Sylvie op tv dan krijgt ze commentaar dat ze helemaal strakgetrokken is. Zie je Yvonne van Gennip dan gaat het erover waarom ze er geen botoxspuit in haar gezicht heeft gezet." 

Slimme marketing 

Journalist Haroon Ali vindt het een mooi statement van De Mol, maar hij erkent ook dat het slimme marketing is. "Ze zijn heel goed in het genereren van aandacht." Ook met het verschijnen van deze uitgave hebben ze weer een succesvol mediamoment gecreëerd, vindt hij. 

Ali geeft Linda het voordeel van de twijfel omdat ze altijd open is geweest over haar eigen worsteling met haar lichaam. "Linda de Mol is een stoere en succesvolle vrouw, maar ze is ook altijd eerlijk geweest over hoe ze naar zichzelf en haar eigen gewicht kijkt." 

Lange termijneffect 

Wel vraagt hij zich af wat het lange termijneffect van zulke acties zijn voor LINDA. maar ook andere vrouwenbladen. "Wat is het lange termijneffect als ze uiteindelijk weer strakke, verleidelijke fitness girls sexy op de cover laten staan?" 

Het Mediaforum met Nikki Sterkenburg en Haroon Ali

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1