appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Stax&Toine
STER Advertentie

Gebruik deze 'schijf van zeven' om je dag thuis door te komen

Nationaal Archief
dinsdag 24 maart 2020 | VPRO | Redactie Nooit Meer Slapen Twitter

Karin Wagenaar is relatie- en gezinstherapeut. In Nederland begon zij met de toepassing van Emotionally Focused Therapy (EFT), een methode die mensen leert hoe zij begrip kunnen opbrengen voor elkaars angsten en gevoelens van onzekerheid. Belangrijk en handig, ook in tijden van corona. Want hoe kunnen we ruzies en conflicten oplossen wanneer we thuis bovenop elkaars lip zitten óf als er juist vereenzaming ontstaat?

Karin Wagenaar is te gast in Nooit Meer Slapen en bespreekt met Liesbeth Staats de grootste obstakels en kansen van het thuiszitten.

Karin Wagenaar:

Psycholoog Karin Wagenaar over de kansen van het thuiszitten tijdens de coronacrisis

Vragen via Twitter

Via Twitter gaf Liesbeth Staats luisteraars de mogelijkheid om vragen te stellen aan Karin Wagenaar. Verschillende reacties op het virus en het thuisblijven – juist géén ruzies, blijdschap, angst en twijfel – stroomden binnen.

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Gedrag tijdens een crisis

"Bij een crisis als 9/11 kruip je bij elkaar en zoek je elkaar op", vertelt Wagenaar. "Maar dit is nieuw, want we moeten elkaar nu juist niet opzoeken." Tegelijkertijd zijn er ook overeenkomsten met andere crises: in elke crisis worden de uiterst goede zaken onderstreept en de slechtste kanten van de situatie uitvergroot.

"Alles wordt onder een vergrootglas gelegd en wordt intenser beleefd. Als je irritaties had, worden die waarschijnlijk groter. Als je altijd je eigen weg kon gaan, loopt de druk waarschijnlijk op. Irritaties en angsten kunnen groter worden omdat ze niet kunnen afvloeien. Dat leidt tot confrontaties en ruzies."

Het lijkt wel de kerstvakantie: het is een snelkookpan van emoties

Karin Wagenaar, psycholoog



Maar aan de andere kant kan het thuiszitten ook leiden tot positieve gevoelens: "Sommige mensen zijn nu juist blij dat ze niet naar buiten kunnen, dat ze verplicht met elkaar binnen moeten zijn." Mensen hebben niet de stress van het naar school brengen van hun kinderen, ze staan niet in de file. De tijd die ze nu over hebben kunnen besteden aan elkaar.

Accepteer verschillende reacties

"Het is belangrijk dat iedereen van elkaar accepteert dat iedereen op een andere manier reageert en omgaat met de situatie." De één zal álles gaan lezen, en de ander leest juist helemaal niets.

"Je wilt dat de ander hetzelfde doet als jijzelf. Als je partner er heel anders mee omgaat dan voelen we ons daardoor onzeker en gestrest." Normaal is dit eigenlijk ook aan de hand, vertelt Wagenaar, maar dan wordt het niet zo uitvergroot.

Schijf van zeven

Het is volgens Wagenaar belangrijk om je eigen focus te houden én iets gezamenlijks te ondernemen. Ze komt daarom met de – op het werk van professor Daniel Siegel gebaseerde – Schijf van Zeven: "Probeer deze zeven elementen in je dag te hebben om de tijd goed door te komen."

    1. Reflectie tijd: neem tijd om te reflecteren op jezelf.

    2. Connectie tijd: maakt tijd vrij voor connectie met een ander. Gelukkig hebben we daar nieuwe media voor. Maar dat lost niet alles op want het uitblijven van fysiek contact is erg. "Het is heel slecht voor mensen om geen fysieke aanraking te krijgen, dat hebben we echt nodig, dat is een levensbehoefte." Dus als niemand je kan aanraken, dan moet je jezelf aanraken, vertelt Wagenaar.

    3. Focustijd: richt je op iets wat je leuk en interessant vindt. Probeer een doel te stellen voor de dag, zodat je het gevoel hebt dat je iets af kunt krijgen, dat iets zinvol is. Dat kan zijn: iets opschrijven in een dagboek, een brief schrijven, plantjes verzorgen. Of: opruimen.

    4. Speeltijd: als je gefocust bent moet je ook lachen en lol maken.

    5. Fysieke tijd: ga iets fysieks doen zoals dansen in de keuken, uitgebreid koken of een virtueel sportlesje.

    6. Rusttijd: 'even chillen', zouden we dan zeggen.

    7. Slaaptijd: volgens Wagenaar is het is heel belangrijk om goed en lang genoeg te slapen. "Want ook al doe je voor je gevoel niets, je bent emotioneel ook in beweging."

En onthoud dat we altijd leren van extreme situaties. Wagenaar: "Het voelt alsof het leven stil wordt gezet op aarde. Daardoor beseffen we ons dat het ook anders kan, minder en kleiner, dat we ervan kunnen genieten om in de buurt rond te lopen en daar onze helpende hand uit te steken."

Alles van Nooit Meer Slapen terugluisteren?

Terugluisteren kan via jouw favoriete podcast. Nooit Meer Slapen is hét cultuurprogramma van de VPRO. Elke maandag- tot en met vrijdagnacht tussen 00.00 en 01.00 uur hoor je een diepgravend gesprek over cultuur, literatuur, film, muziek, theater of kunst.

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1