Cultuur & Media
BNNVARA

Van La Casa de Papel tot House of Cards: zo veranderde Netflix de manier waarop wij series kijken

foto: Netflixfoto: Netflix
  1. Nieuwschevron right
  2. Van La Casa de Papel tot House of Cards: zo veranderde Netflix de manier waarop wij series kijken

Een nieuw decennium is aanstaande: hoogste tijd dus om terug te blikken wat we in de jaren '10 hebben meegemaakt. Welke series, literatuur, muziek en beeldende kunst hebben de afgelopen jaren bepaald? Oftewel: wie of wat waren de Gamechangers? De Nieuws BV zoekt het uit deze week met dit keer een stop bij de streamingsdiensten. Van Netflix tot Disney Plus, Thijs Schrik weet daar alles van.

Inclusiviteit lijkt het sleutelwoord als je kijkt naar het afgelopen decennium, als het gaat om inhoud. Streamingsdiensten openden deuren voor meer vrouwelijke makers en meer makers van kleur. Bovendien werden de deuren geopend voor landen buiten Amerika, denk daarbij aan succesvolle series als Narcos en La Casa de Papel. Kortom: TV zoals kijkers het kenden, veranderde drastisch dit decennium.

Netflix als gamechanger

Dat 'netflixen' tegenwoordig een dagelijks gebruikt begrip is, is niet voor niets. De streamingsdienst heeft enorme invloed gehad op de manier waarop wij series kijken. Het afgelopen decennium werden hele series makkelijker beschikbaar gemaakt. NRC- serierecensent Thijs Schrik: "De video-streamingsdiensten hebben een revolutie veroorzaakt, dat kun je echt wel zeggen."

Het is misschien wat moeilijk voor te stellen, maar in 2013 begon Netflix pas in Nederland. Zij groeiden uit tot de grootste gamechanger onder de streamingsdiensten. In deze golden age voor televisie plukten onder andere zij de vruchten van het streamings-succes.

Bingewatchen

Schrik: "Er ontstond een online slag om de kijkers want de techniek was er, Netflix kwam op. Het idee was een videotheek maar dan voor online, dus dat je vanuit huis on-demand kunt kijken wat je wil. En, ook achterelkaar." Daar ontstond dus 'bingewatchen'.

Volgens Schrik is de basis van het succes dat bingewatchen. "En ook gewoon omdat het een heel ander soort platform is, Netflix, zonder adverteerders", legt Schrik uit. "Makers kregen daarin heel veel vrijheid. Ze konden verder gaan, ze konden de grens opzoeken en er zijn een boel baanbrekende series gemaakt de afgelopen tien jaar."

House of Cards

Een van die baanbrekende Neflix-series was House of Cards. Zonder pilot op te moeten nemen mochten zij gelijk de serie maken en dat was volgens de omstreden acteur en hoofdrolspeler van de serie, Kevin Spacey, revolutionair. Schrik: "Traditionele zenders zijn heel voorzichtig daarin, dan moet je eerst een pilot maken. De kans dat er een serie van gemaakt wordt is ook nog klein. Bij Netflix was veel geld beschikbaar."

Geld en vrijheid dus, zorgden ervoor dat House of Cards gelijk gemaakt mocht worden. Een risico was dat natuurlijk wel, beaamt Schrik: "Als House of Cards was geflopt dan hadden we Netflix misschien niet in deze vorm gehad. Daarna zijn ze veel eigen series gaan produceren. Eerst was het nog veel content van andere partijen die ze ingekocht hadden maar zij zagen wel dat de toekomst lag in eigen content."

Want, na Netflix doemden meer streamingsdiensten op aan de horizon. Denk aan Disney Plus, Amazon en bijvoorbeeld het Nederlandse Videoland. Een werkelijke streamingsoorlog ontstond aan het eind van dit decennium.

Inclusiviteit en diversiteit in series en bij makers

Uiteindelijk was het ook Kevin Spacey die door de #MeToo-affaire voor de ondergang van House of Cards zorgde. De reactie op #MeToo was onder andere een verlangen naar meer inclusiviteit en had invloed op hoe daarop volgende series werden gemaakt.

Schrik: "De trend was al bezig, een serie als Orange is the new Black had al een grote, diverse cast. Dat kreeg door #MeToo zeker een extra kick, om dat zo te zeggen, dat ze ook andere stemmen een kans gaven." De series werden opengebroken voor andere stemmen. Schrik: "Meer vrouwelijke makers, meer makers van kleur die andere verhalen konden vertellen. Orange is the new Black was ook best een risico, maar het werd een enorm succes."

Quote

Netflix wil de wereld veroveren, simpel gezegd, en dat moet ook met dingen die niet in Amerika of Engeland gemaakt worden

Thijs Schrik

Buitenlands succes

Ook buitenlandse series als La Casa de Papel en Dark werden een groot succes door Netflix. Schrik: "Je merkt dat het aanslaat, daar gaat ook gewoon een zak geld naartoe. Mensen vinden het ook fijn om iets in hun eigen taal te zien. Netflix wil de wereld veroveren, simpel gezegd, en dat moet ook met dingen die niet in Amerika of Engeland gemaakt worden."

Het is niet voor niets dat Netflix een werkwoord is geworden

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie