appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: NOS Langs de Lijn
STER Advertentie

Kinderen en reclame: 'Ze weten niet dat ze gemanipuleerd worden'

Joshua Coleman
maandag 25 november 2019 | KRO-NCRV | Teunie Stoffele

Het CDA wil kinderen beter beschermen tegen reclame en sponsoring op tv, YouTube en sociale media. Ontwikkelingspsycholoog Steven Pont denkt dat het goed is als kinderen extra beschermd worden met name bij sluikreclame. "Bij sluikreclame wéét je niet dat je beïnvloed wordt." 

Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam en de Radboud Universiteit blijkt dat met name jonge kinderen moeite hebben met het herkennen van reclame in video's. 

Stand.nl: Kinderen moeten beter beschermd worden tegen reclame

Minder bewuste consument 

Pont vindt dat ouders ten onrechte denken dat kinderen goed met computers kunnen omgaan. "Ze kunnen goed spelletjes spelen, maar uit onderzoek blijkt dat ze niet doorhebben wanneer ze geïnformeerd worden, of wanneer iemand ze iets probeert te verkopen." 

Volgens Pont is het niet erg dat mensen gemanipuleerd worden door commerciële partijen, als je maar weet dat je gemanipuleerd wordt. In dat kader is hij voor meer richtlijnen voor kinderen. "Net als dat in de krant voor volwassenen tussen haakjes staat wanneer het om een advertentie gaat." 

Kinderen zouden volgens de ontwikkelingspsycholoog een aparte status moeten krijgen als minder bewuste consument. Zo kunnen ze langzaam ontwikkelen naar een volwaardige consument. 

Reclame Code Commissie 

Otto van der Harst van de Reclame Code Commissie denkt dat het goed is dat kinderen beschermd worden, maar hij vraagt zich af of dit meer moet gebeuren en of het vaker in de wet moet worden vastgelegd. "In Nederland hebben we een systeem van zelfregulering. We hebben al veel regels met elkaar afgesproken."

Van der Harst refereert aan de afspraken (ook wettelijk) betreffende reclame voor alcoholhoudende dranken en kinderen. "Er zijn al regels tegen tabak en alcoholreclames en suikers. Als fabrikanten over de schreef gaan spreken wij hen hierop aan en dan trekt 97 procent de reclames terug." 

Stand.nl: Kinderen moeten beter beschermd worden tegen reclame

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1